2016-07-20

10 skäl att bli medlem i Blodcancerförbundet!

"Varför ska jag lägga några hårt förtjänta hundralappar varje år på att bli medlem i just er organisation?". Jo, därför att...

1. Det första en politiker frågar oss är “Och hur många medlemmar har ni?”.

2. Vi med ditt stöd kan anordna ännu fler och större temadagar samt lokala medlemsaktiviteter

3. Alla blod- och blodcancersjuka i Sverige förtjänar att veta om att vi existerar (det gör de inte idag).

4. Det behövs en organisation som för våra medlemmars talan gentemot politiker och beslutsfattare inom vården!

5. Kostnaden för ett medlemskap i en av våra lokalföreningar inte är mer än drygt 0,06 % av det en genomsnittlig svensk tjänar varje år.

6. För att kunna administrera den fond vi disponerar över, Blodcancerfonden, som årligen delar ut medel till förmån för vuxenhematologin.

7. Du som medlem får tillgång till vår stödpersonsverksamhet bestående av utbildade stödpersoner med tystnadslöfte.

8. Det populära TV-programmet “Vem vet mest” hade en fråga som löd “Nämn ett annat namn för blodcancer” där svaret “leukemi” godtogs (vilket är felaktigt då leukemi är en form av blodcancer, inte en synonym till begreppet, och tyder på att allmänheten behöver upplysas om blodcancer)

9. Du via medlemskap får fyra kostnadsfria utgåvor av vår medlemstidning Haema årligen.

10. Gemene man i Sverige inte känner till begreppet blodcancer eller hur det är att faktiskt leva med en blodcancerdiagnos, vilket vi dagligen arbetar hårt för att förändra.

...10 goda skäl att bli medlem i Blodcancerförbundet, och många fler anledningar finns utöver dessa, det lovar vi! Ta själv reda på vilka det är genom att ansöka om medlemskap, och hjälp oss därigenom uppnå vårt mål om att förbättra livet för dem som idag är påverkade av en blod- eller blodcancersjukdom!