Almedalsveckan

Blodcancerförbundet har som mål att varje år vara representerade under Almedalsveckan på Gotland. Detta i första hand genom Nätverket Mot Cancer, som är en viktig intressepolitisk kanal för oss på förbundet, men även i egen regi om möjligheten erbjuds. Vi är emellertid måna om att enbart vara aktiva på Almedalen om det finns ett tydligt syfte med att vi deltar, då just "tid" är förbundets främsta resurs som vi hushåller med mycket noggrant.

Dock är Almedalsveckan ett utmärkt tillfälle att knyta starkare band med våra samarbetspartners, utbyta erfarenheter med andra patientorganisationer, ta del av de senaste trenderna/utvecklingarna inom cancerområdet samt få en unik möjlighet att träffa viktiga beslutsfattare inom cancervården i Sverige. Just därför är Blodcancerförbundet alltid öppna för att delta i diverse paneldiskussioner eller debatter för att på så vis vara "patientens röst" vad gäller de frågor vi för närvarande driver.

2018

I samband med att politikerveckan i Almedalen firade 50 år arrangerade Blodcancerförbundet seminariet Hälsovinster eller hälsoförluster - vart är Sverige på väg? måndagen den 2a juli på hotell Best Western Strand i hjärtat av Visby. Seminariet bestod av två stycken öppna paneldebatter och fungerade som en avslutande summering av den intressepolitiska satsningen Inga Fler Utredningar! Ett projekt som i sin tur bestod av sex stycken regionala rundabordssamtal på vart och ett av landets sex Regionala CancerCentrum (RCC).

De två frågor som diskuterades i samband med seminariet i Almedalen var (1) Snabbare tillgång till nya och livshöjande blodcancerbehandlingar samt (2) Bättre incitament att bedriva kliniska studier/blodcancerforskning. Representanter från bland annat politiken, forskningsvärlden, Tand- och Läkemedelsförmånsverket (TLV) och Rådet för nya terapier (NT-rådet) medverkade mellan 12.30-14.00 för att tillsammans med Blodcancerförbundet diskutera fram eventuella lösningar på de komplexa frågorna ovan.

Du som är intresserad av att läsa referatet från Hälsovinster eller hälsoförluster - vart är Sverige på väg? får gärna följa denna länk. Vill du å andra sidan ta del av den presentation som visades före den första av de två paneldebatterna i samband med seminariet ifråga, är du varmt välkommen att klicka här

2017

Fastän Blodcancerförbundet inte arrangerade ett eget seminarium i samband med politikerveckan på Gotland 2017, var vi i allra högsta grad aktiva genom vårt engagemang i Nätverket mot cancer (NMC). Förutom aktiviteten "Solskolan", vars syfte var att upplysa allmänheten om farorna med överdrivet solande, upprepade NMC förra årets lyckade seminarium "Allians mot cancer". Denna gång den 3e juli med temat "En hållbar utveckling av cancervården med fokus på närtid 2018".

För att se filmer från seminariet, vänligen följ denna länk. Det rör sig om totalt fem filmer som tar upp samtliga programpunkter från det drygt två och en halv timmar långa arrangemanget. En i efterhand lyckad aktivitet som bland annat lockade Agneta Karlsson (statssekreterare hos tidigare sjukvårdsminister Gabriel Wikström), Anders Lönnberg (regeringens samordnare för LifeScience), Cecilia Widegren (ledamot i Riksdagens Socialutskott) samt Hans Hägglund (verksamhetschef blod-och tumörsjukdomar, Akademiska sjukhuset).

2016

Under Almedalsveckan 2016 anordnade Blodcancerförbundet ett eget seminarium den 4e juni med namnet "Blodcancer - ett fönster till framtidens cancervård". Arrangemanget ifråga var mycket lyckat och bidrog till att äntligen förankra begreppet "kronisk cancer" bland landets beslutsfattare. En kortare summering från den 4/7 går att ta del utav här, och för er som är nyfikna på själva seminariet så finns en kortare film att tillgå nedan.

Blodcancerförbundet engagerade sig även den 5e juni i och med att Nätverket Mot Cancer (NMC) arrangerade två seminarier under dagen. Den första av dessa belyste även denna begreppet kronisk cancer ("Kronisk cancer - vem tar ansvar för patienten"), medan NMC:s andra tillställning för dagen, "Allians mot cancer - vem tar ansvar för patienten" tog ett helhetsgrepp om de framtida utmaningar som väntar cancervården.

Läs mer om dessa två lyckade arrangemang via denna länk, som även sammanfattar den 5/7 på ett kort och koncist sätt.