Appen Blodcancerstödet

BLODCANCERSTÖDET - FÖR KUNSKAP & LIVSKRAFT!

Syftet med appen Blodcancerstödet är att hjälpa dig berörd av en blod- eller blodcancerdiagnos med att ta kontroll över din hälsa. I appen går det bland annat att se sin medicinska journal, ta del av sin recepthistorik, beställa läkemedel från etablerade apoteksaktörer samt läsa de senaste nyheterna inom blodcancerområdet. Ett naturligt steg i Blodcancerförbundets satsning på att öka tillgängligheten till sjukvården - ett utav förbundets två kärnfrågor som vi aktivt driver. Dessutom planerar Blodcancerförbundet att på sikt ta fram ett antal skräddarsydda tilläggsfunktioner tillsammans med våra medlemmar. Så ser vi till att appen Blodcancerstödet verkligen lever upp till sitt namn!

Du hittar enklast appen ifråga genom att söka på just "Blodcancerstödet” i App Store eller Google Play. Appen är gratis att ladda ner, och logga in gör du enkelt med ditt Bank-ID (skaffa ett Bank-ID via denna länk). All personlig information hanteras säkert enligt personuppgiftslagen (PUL), datan hämtas direkt från e-hälsomyndighetens receptdatabas och du behöver även registrera dig hos app-leverantören FRISQ första gången du öppnar appen. Detta är dock gratis och det går att avregistrera dig när du vill. Registreringen består av att du får logga in med BankID, får välja ditt förvalda apotek samt ange kontaktinformation. Sedan är du klar att använda Blodcancerstödet!

Vidare är skillnaden mellan denna app och 1177 Vårdguiden är att du som närstående kommer att kunna se föreskrivna recept för den du har fullmakt för, du kommer kunna beställa receptbelagda läkemedel för dig själv eller andra samt även få ta del av de senaste nyheterna inom blodcancerområdet. På sikt kommer det som tidigare nämnts även finnas möjlighet att lägga till fler funktioner anpassade för just dig som blodcancerberörd. Som till exempel påminnelser att ta sina läkedemel, vilket införlivades i slutet av 2017. Varje gång du beställer läkemedel via appen doneras därtill en del av beloppet till Blodcancerfonden

Det händer mycket inom e-hälsa för närvarande, och ingenting i dagsläget tyder på en minskning framöver. I takt med att digitaliseringen ökar, både inom vården men även i övriga samhället, vill Blodcancerförbundet att landets blodcancerberörda får tillgång till de nya möjligheterna i vår allt mer digitala värld. Detta oavsett ålder eller teknisk kunnighet. Vad gäller det sistnämnda hjälper vi gärna till, det är bara att höra av er till oss här