Årets Avhandling

ÅRETS AVHANDLING

Priset "Årets Hematologiska Avhandling" instiftades år 2002 av Blodcancerförbundet och delas ut i samband med Svensk Förening för Hematologis Fortbildningsdagar som hålls den första veckan i oktober varje år. Förutom prissumman på 10 000 kronor från Blodcancerfonden får mottagaren även ett diplom och självklart äran över att ha blivit vald som vinnare i hård konkurrens med andra nyutexaminerade disputanter.

Bedömingskommittén består för närvarande av tre stycken seniora forskare från våra nordiska grannländer. Deras bedömning tar hänsyn till avhandlingens originalitet, dess vetenskapliga tyngd samt möjliga framtida betydelse. 2017 gick priset till Alya Zrivil för hennes avhandling "On the origin of B-cells - Elucidating the role of tyrosine kinase receptors in B-cell development

Blodcancerförbundet är väldigt glada över att kunna ge någonting konkret tillbaka till unga forskare inom hematologin. Det är just denna grupp, tillsammans med landets sjuksköterskor inom hematologi, som Blodcancerfonden särskilt riktar sig till.