Att leva med blodcancer

Varje år drabbas uppemot 5 000 människor i Sverige av en blod- eller blodcancerdiagnos. Trots detta är kunskapen om blodcancer/annan allvarlig blodsjukdom skrämmande låg bland gemene man runtom i landet. Nydiagnostiserade patienter har i många fall ingen aning om det behandling och nya vardag som behandlar dem. Detsamma gäller i allra högsta grad närstående, som kan ha det svårt att veta hur man ska förhålla sig till denna livsomvälvande förändring hos någon man verkligen bryr sig om, och som indirekt har en stor påverkan även på deras liv.

Det är av dessa skäl som Blodcancerförbundet aktivt arbetar för att sprida kunskap om hur det är att leva med en blodcancerdiagnos. Vårt mål är dels att öka medvetenheten kring vad blodcancer är, samt även att sprida kunskap om hur det är att faktiskt leva med en blodcancersjukdom. Just därför har vi samlat en god del matnyttig information i menyn till vänster om exempelvis kliniska studier och fatigue som vi hoppas är av intresse för både patienter och närstående.

"Blodcancer är en tabellsport, det gäller att kunna Microsoft Excel

- Bo Karlsson, styrelseledamot Blodcancerförbundet, om utmaningen att följa ens värden över tid för att därigenom hitta den optimala behandlingen.