Blodcancerföreningen Gotland

Blodcancerföreningen Gotland är en ideell patientorganisation för de som bär på en blodcancersjukdom, för de som är anhöriga och andra som vill stödja vår verksamhet

Medlemsmöten

Årligen ordnas föreningsmöten med föredrag av läkare eller annan sjukvårdspersonal, om de senaste forskningsrönen, behandlingsmetoder och information i aktuella frågor.

Års- och föreningsmöten ger medlemmarna goda tillfällen att fördjupa kontakter och erfarenhetsutbyte.

Föreningen anordnar en kulturell sammankomst  varje år för medlemmar.

Under Almedalsveckan besöker vi tillsammans seminarier och föreläsningar som är intressanta för oss medlemmar.

I augusti varje år deltar föreningen i Blodomloppet – Ett tillfälle för rekreation och samvaro.

Blodomloppet i Visby 16/9-17

Blodcancerföreningen Gotland passade på att presentera sig under Blodomloppet. Vi brukar delta genom att promenera en av sträckorna och i år var vi även med och berättade om vår förening

Blodcancerförbundets föreläsningsturné 2017

Visby 26/8 -17

Professor Eva Kimby, internationellt ansedd blodcancerexpert guidade åhörarna i Visby genom den intressanta och lärorika föreläsningen ”Blodcancer – från dödlig till kronisk sjukdom”

Blodcancerförbundets ordförande Lise-lott Eriksson, betonade att moderna patienter behöver en modern vård som gör det möjligt att arbeta och bidra till samhället, annars blir resultatet fortsatta sjukskrivningar – något som ingen vinner ingen på.

Efter den lyckade starten i Visby är nu turnégeneralen Christian Pedersen, verksamhetsutvecklare på Blodcancerförbundet, full av tillförsikt:

– Det är viktigt att vi höjer rösten för alla som är berörda av blodcancer. I Visby fick vi ytterligare ett kvitto på Blodcancerförbundets centrala roll för upplysning och påverkan, säger han.

Mingel under Almedalsveckan 2017

Blodcancerföreningen Gotlands medlemmar hade ett litet mingel under Almedalsveckan 2017. Vi var i en underbar trädgård i den vackra innerstaden. Föreningens medlemmar fick ett tillfälle att träffa varandra, skratta och njuta av den  fina kvällen.

Under Almedalsveckan passade många medlemmar i på att delta på  föreläsningar och seminarier som var intressanta för oss.

"Vem håller i ratten för framtidens cancervård", RCCs seminarium om cancervården i framtiden.

"Små steg som kan ge stora vinster för cancerpatienten" var ett seminarium om att medicinska genombrott sker sällan över en natt, utan är resultatet av många, små medicinska framsteg under en längre tid.

"Från dödsdömd till deltidspatient" Seminariet handlade om hur mycket som har förändrats för os patienter de senaste åren. Tack vare de nya behandlingarna lever fler med eller till och med överlever sin cancer. Vi kommer att ha ”friska” kroniker, patienter på deltid, som många gånger inte ser sig ens som patienter.

Vår förening har haft förmånen att kunna delta många intressanta föreläsningar och seminarier på almedalsveckan genom åren.

Välkommen

till medlemträff

Blodcancerföreningen Gotland inbjuder till en medlemskväll på tema: Film med adventsfika.

Vi har tänkt att titta på diagnosfilmer från förbundet och filmer från Regionalt cancercentrum (RCC)

Plats: Tjelvarkyrkan

Tid: 30/11 kl 18:30