Julinsamling

JULINSAMLING - NYTRYCK AV CANCER I BLODET

Staffan Sundström var en vetgirig, insiktsfull och observant betraktare av livet som förkroppsligade Blodcancerförbundets ledord “För Kunskap & Livskraft”. Trots allvarlig sjukdom fortsatte han att underhålla och utbilda andra med sin talang för det skrivna ordet via sin blogg Cancer i blodet. En blogg där man kunde följa Staffans vardag med den näst vanligaste blodcancersjukdomen myelom på ett öppenhjärtligt, ärligt och underfundigt sätt.

Trots att sjukdomen på allvar började sätta sina spår mot slutet, fortsatte Staffan oförtrutet att beskriva svensk sjukvård från patientens perspektiv. Därmed hjälpte han Blodcancerförbundet att uppnå vårt mål om att sprida kunskap om blodcancer och livet med en blodcancersjukdom. Vilket också var skälet till att vi på förbundet under 2018 investerade drygt 15 000 kr för att trycka 300 exemplar av Cancer i blodet, som tack vare förbundskansliet / ideella krafter tidigare hade omvandlats till en e-bok

Dessa fysiska exemplar har därefter spridits till hematologavdelningar och sjukhusbibliotek i hela Sverige. Efterfrågan visade sig dock vara större än vad vi hade kunnat ana på förhand, varpå det i skrivande stund finns ett ynka exemplar av Cancer i blodet kvar på kansliet i Sundbyberg strax utanför Stockholm. Detta är också bakgrunden till årets julinsamling vars mål är att samla in pengar för att kunna trycka 300 exemplar till av Cancer i blodet.

För varje kr som skänks till denna insamling, kommer Blodcancerförbundet att avsätta 1 kr för nytryck av detta välskrivna verk. Målet är med andra ord att uppnå 7 500 kr, varpå vi tillsammans hoppas kunna samla in tillräckligt med pengar för att kunna fortsätta sprida Staffans ord vidare. Du som skänker den största gåvan, får som tack ett exklusivt konstverk tryckt via Glicée-metoden av blodcancerberörda konstnärinnan Nelly Trott!

Äkthetsintyg på Nelly Trotts exklusiva konstverk