Rehabilitering och egenvård för ny livskraft efter behandling

Mamma Vid Havet Genrebild Rehab Tanke Sorg Langtan Vila Hav Strand Sol

Livskraft rehabilitering

När den sista behandlingen är avslutad uppstår ofta många känslor och tankar. Sådana som inte nödvändigtvis behöver vara odelat positiva, trots att omgivningen kanske förväntar sig att man ska vara glad och tacksam. En process som både tar tid och kan vara krävande, då man som drabbad inte längre känner att man kan lita på sin kropp med oro och ångest som följd.

Men det är viktigt att en individuell rehabilitering sker, både för kroppen och hjärnan, så att det fortsatta livet kan bli så bra som möjligt. I projektet Livskraft mellan 2019-2020 lät Blodcancerförbundet producera några videosamtal och poddar kring rehabilitering, med hjälp av stöd från Allmänna Arvsfonden.  allmänna arvsfonden logotype logga

Film 1 rehabilitering:Cancerrelaterad fatigue har tre olika ansikten

Det här är en kort intervju om rehabilitering efter cancerbehandling med fokus på fatigue (extrem hjärntrötthet). Filmen gjordes i projektet LIVSKRAFT som Blodcancerförbundet genomförde tack vare medel från Allmänna Arvsfonden. Det handlar om att skapa strategier för att hantera den extrema trötthet, fatigue som kan vara en biverkan under och efter en cancerbehandling. Medverkar i videon gör arbetsterapeuten Hanna Rönnqvist och canceröverlevaren William, som berättar om sina strategier.

Film 2 rehabilitering:Cancer-rehabilitering är allt som gör livet lättare och enklare

"Cancerrehabilitering är allt som gör livet lättare och enklare under och efter en cancersjukdom och frisk luft och motion är en grund för att det ska fungera". Det menar hematolosjuksköterskan Sölvi Vejby i denna videosamtalfilm, som tillkom under projektet Livskraft 2021. Hon pratar också om vikten av "planerad vila". Medverkar i filmen gör dessutom Marianne, som överlevde sin cancer. En film om rehabilitering från Blodcancerförbundet, som kom till tack vare stöd från Allmänna Arvsfonden.

Film 3 rehabilitering:Rehabilitering till livskraft - Att vara närstående till någon med cancer

Livskraft - Att vara närstående till någon med cancer: Yvonne Van De Vis Kaufmann, psykolog med egen erfarenhet av att vara närstående till någon som drabbas av cancer, berättar om sina egna erfarenheter och utifrån sin profession om de olika faser man går igenom i en sorgeprocess. En film om rehabilitering från Blodcancerförbundet, som kom till tack vare stöd från Allmänna Arvsfonden.

Film 4 rehabilitering:Del 1 sexualiteten - sex och samlevnad efter cancerbehandling

Livskraft - Sex och samlevnad efter cancern - del 1 - sexualiteten
Tina Nevin, auktoriserad sexolog och leg barnmorska berättar om sexuellrehabilitering efter cancern. En film om rehabilitering från Blodcancerförbundet, som kom till tack vare stöd från Allmänna Arvsfonden.

Film 5 rehabilitering:Del 2 lusten - sex och samlevnad efter cancerbehandlingen

Livskraft - Sex och samlevnad efter cancern - del 2 - Lusten. Tina Nevin, auktoriserad sexolog och leg barnmorska berättar om sexuell hälsa och hur man kan hitta tillbaka till lusten efter cancerbehandling. En film om rehabilitering från Blodcancerförbundet, som kom till tack vare stöd från Allmänna Arvsfonden.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lyssna på våra podcast-episoder om rehabilitering

podd livskraft blodcancerforbundet

Podd 1 rehabilitering till Livskraft:skarmdump podden livskraft 1

Det svenska sjukvårdssystemet från en bröstcancerpatients perspektiv. Medverkande: Helena Conning och Jonas Edström. En podd om cancerrehabilitering från Blodcancerförbundet, som kom till tack vare stöd från Allmänna Arvsfonden.

Podd 2 rehabilitering till Livskraft:Livskraftspodden episod 2

Livet efter att ha fått diagnosen Hodgkins lymfom. Medverkande: Matilda Karlsson och Besima Aho. En podd om cancerrehabilitering från Blodcancerförbundet, som kom till tack vare stöd från Allmänna Arvsfonden.

Podd 3 rehabilitering till Livskraft:Livskraftpodden episod 3

En poddepisod från Livskraft/Blodcancerpodden om att leva med en obotlig hjärntumör och med bröstcancer. Medverkande: Emma Skoglund och Martin Persson. Emma lämnade oss tyvärr alltför tidigt i januarí 2023, efter flera års kamp mot sin svåra cancer. Vi på Blodcancerförbundet vill ändå tacka Emma för att hon har bidragit till detta viktiga samtal, med så många positiva tankar. Hon får fortsätta att inspirera oss.
Detta är en podd om cancerrehabilitering från Blodcancerförbundet, som kom till tack vare stöd från Allmänna Arvsfonden.

Det är inte ovanligt att en orolig hjärna trumfar ett lättat hjärta efter avslutad behandling

Senast uppdaterad 11 maj 2023