Stöd att få

Erfarenhet från våra medlemmar visar att det dyker upp många frågor och känslor när sjukdomen bryter ut, vid återfall eller i vardagslivet som blodcancerberörd. Då kan det vara skönt att prata med andra som har erfarenhet från liknande upplevelser. Människor som vet hur det känns och som kan ge tips och råd om allt mellan himmel och jord vad gäller livet som berörd av blodcancer eller annan allvarlig blodsjukdom.

Det är också därför Blodcancerförbundet erbjuder ideellt arbetande stödpersoner med tystnadslöfte till patienter och närstående. Vår stödpersonsverksamhet riktar sig till dig som är nydiagnostiserad, nyligen har fått skov, är närstående eller bara vill ha någon att prata med. Blodcancerförbundets stödpersoner bör emellertid ses som ett komplement till hälso- och sjukvården, som ska erbjuda dig som drabbad professionell hjälp. En stödperson är inte alltid uppdaterad i de nya mediciner och behandlingar som uppkommit efter att de själva blivit behandlade. För dylika frågor hänvisar vi till vår medicinskt sakkunniga Olina Lind: olina@blodcancerforbundet.se

Är du å andra sidan intresserad av stöd från flertalet berörda, kan vi varmt rekommendera stödgrupper via våra lokala blodcancerföreningar. Du kan också få värdefullt stöd via slutna diagnosgrupper på Facebook, som du kan ansöka om att få vara med i om du är patient, närstående eller utreds för blodcancerdiagnos.

UNG CANCER - för dig under 30Ung genrebild fri att anvanda

För dig som är under 30 år och lever med eller nära någon med en blodcancersjukdom finns organisationen UNG CANCER. Här hittar du mer information om dem: www.ungcancer.se/

Så här presenterar sig Ung Cancer kortfattat:
"Oavsett om det är du själv eller en närstående som har drabbats av cancer kan du få stöd från Ung Cancer. Är du mellan 16 och 30 år så är du varmt välkommen som medlem hos oss. Det är helt gratis.

Genom att bli medlem i Ung Cancer så får du möjlighet att träffa andra med liknande erfarenheter som du, delta i olika aktiviteter, gå kurser och även söka stipendier för att klara din ekonomi eller din rehabilitering."

Ta gärna del av broschyren Att vara stödjande

Du som mår så dåligt att det känns outhärdligt behöver kanske kontakta en psykiatrisk akutmottagning eller ringa 112. Var inte rädd för att be om hjälp och våga bryt den betungande stigmatisering som finns om psykisk ohälsa i Sverige idag! Det finns nämligen flertalet instanser som gärna hjälper till, exempelvis:

Senast uppdaterad 07 mars 2024