Nätverket mot cancer

Nätverket Mot Cancer (NMC) startade som ett projekt i 2009 inför riksdagsvalet som skulle hållas året därpå. Syftet med projektet var att lyfta gemensamma frågor för cancerprofilerade patientorganisationer gentemot politiker och media. År 2011 beslutades det efter det lyckade projektet att NMC skulle drivas vidare i form av en ideell förening med ett starkt intressepolitiskt fokus. Sedan dess har "Nätverket" växt stadigt och består för närvarande av dryga dussintalet nationella patient- och intresseorganisationer.

En rättvis cancervård, stärkta patienträttigheter och cancerprevention är NMC:s huvudfrågor. Andra viktiga mål är att öka förståelsen för de cancerberördas situation, bidra till att dem drabbade av ovanliga cancerdiagnoser får sin röst hörd samt tillgång till god rehabilitering för alla canceröverlevare. Genom förbundets samarbete i Nätverket mot cancer bidrar vi till att genomföra framgångsrika evenemang som exempelvis Världscancerdagen, riksdagsseminarier och seminarier under Almedalsveckan på Gotland.

Blodcancerförbundet är stolta över att vara medlemmar i NMC. Vi ser vårt medlemskap i "Nätverket" som en självklarhet eftersom det i de flesta fall krävs insatser på bred front av flertalet olika aktörer för att få till intressepolitiska förändringar. Och det är just detta som NMC är så bra på, vare sig det gäller att attrahera landets högsta beslutsfattare inom vården till olika aktiviteter eller skapa nationell debatt.

Blodcancerförbundet representeras i Nätverket mot cancers styrelse genom att Verksamhetschef Christian Pedersen och förbundsstyrelsens ledamot Bo Karlsson sitter som ledamöter i styrelsen. Christian och Bo driver dessutom flera projekt tillsammans med andra representanter i "Nätverket", som alla har gemensamt att de bidrar direkt till mer värde för samtliga medlemsorganisationer i NMC (däribland Blodcancerförbundet). Därtill sköter Christian även om organisationens externa kommunikation.

Tillsammans är vi starka!