Välkommen till Blodcancerföreningen i Stockholm

e-postadress kapad!

Den adress som är angiven för att anmäla sig till medlemsmötet och julmiddag är tyvärr kapad! Har du anmält dig måndag 13/11 eller därefter maila igen: stockholm@blodcancerforbundet.se

§ § § § § § §

Föreningen för dig som har någon form av blodcancer eller är närstående till någon med blodcancer - eller som vill stödja vår verksamhet.

Vi som är engagerade i föreningen är alla drabbade av blodcancer, som själv sjuk eller som närstående. Vi arbetar ideellt och vill genom vårt arbete bl a ge blodcancerdrabbade en möjlighet att träffa personer i likartad situation, vilket kan vara ett stöd och ett sätt att stärka varandra.

Föreningen har tre ben som vi står på: medlemsaktiviteter, individ- och gruppstödjande och intressepolitik.

Medlemsaktiviteter är t ex medlemsmöten där någon berättar om ett för oss aktuellt ämne, för det mesta ingår även mat och prat så vi har möjlighet att utbyta erfarenheter. Till jul blir det en julmiddag någonstans och till våren/sommaren en utflykt. Vad som är på gång ser du i kalendern nedan.

Vi behöver alla stöd och kan vi få det av någon som upplevt något liknande runt blodcancern så kan det vara en fördel. Du kan få en stödperson, någon med erfarenhet av din typ av blodcancer. Det finns även självhjälpsgrupper, där vi, några tillsammans träffas och stöttar varandra i vår sjukdom. Vi fikar med gelikar är öppna cafékvällar för dig som är blodcancerberörd, oftast med ett tema. Som närstående kanske det kan vara skönt att träffa andra i samma situation utan att den sjuke behöver belastas med dina tankar, därför finns Kafé för närstående. Vill du veta mer så gå in på fliken Någon att prata med eller Öppna blodcancerkaféer till vänster. Längst ner på denna sida ser du i kalendern vad som är på gång inom kort

Att påverka sjukvården så den blir bättre för oss blodcancersjuka är viktigt. Vi deltar i det regionala arbetet på RCC, Regionalt CancerCentrum. Vår insats som patientförening är att lyfta upp patientperspektivet. Det utarbetas nationella vårdprogram för de olika diagnoserna och dessa ska sedan implementeras på regional nivå och det är då vi i föreningen kan vara med och påverka. Förbundet är givetvis med på den nationella nivån.

Vi är en liten krets som jobbar för föreningens och oss blodcancersjukas bästa. Är du intresserad att engagera dig i något av det vi står för så hör gärna av dig till oss på e-post stockholm@blodcancerforbundet.se

Webbmaster L8 - Anne-Charlotte Bennerstam
2017-11-14