2017-08-22

Presentationsmaterial Stödweekend ALL

Bild

Helgen den 12-13e augusti markerade avstampet på en intensiv men spännande period på Blodcancerförbundet som rivstartade med medlemsaktiviteten Stödweekend ALL. En energigivande, avkopplande och insiktsfull helg för dem berörda av blodcancerdiagnosen akut lymfatisk leukemi (ALL). Under de två dagarna delgav ALL-bloggerskan Hanna Bylund patientperspektivet medan psykologen Yvonne van de Vis, själv anhörig, delgav närståendeperspektivet till de drygt femtontalet deltagarna.

Nu finns både Hannas och Yvonnes respektive presentationer tillgängliga att ta del av som nerladdningsbara PDF-dokument. Hannas föredrag - Livet som ALL-berörd - går att ladda ner via denna länk. En uttömmande, utelämnande och mycket informativ föreläsning som bland annat tog upp vanliga biverkningar av behandling, behovet av psykosocialt stöd samt belyste det faktum att många cancerdrabbade lever med följder av sin sjukdom även långt efter att ha friskförklarats.

Yvonnes presentation å andra sidan finns att tillgå genom att klicka här. Ett annat men mycket viktigt perspektiv av att diagnostiseras med en blodcancersjukdom som påminner oss om att cancer inte bara drabbar den berörde utan alla i dennes omgivning. För dig som närstående till en cancerpatient vill Blodcancerförbundet särskilt tipsa om organisationen Cancerkompisar samt självklart även förbundets stödpersoner som vänder sig både till patienter och närstående.