Nyhet - bättre behandling av myelom Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Sex och samlevnad efter cancern Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Lusten Vetenskapsradion På djupet Livskraft – En podd om cancerrehab Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna 2020 Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 GMAN Summit med framtidssamtal om access till nya behandlingar Blodcancerförbundet: Patienter riskerar att dö i väntan på behandling Matilda styr åter både livet och bussen Blodcancerfondens utlysning av forskningsstipendier Förbundsordförande Eriksson nyvald president för MPE Linda om sin PV på MPN Awareness Day 8 september Utlysning: årets forskskningsstipendier från Blodcancerfonden Nu är höstens Haema nr 3 ute med tema KML Eriks avhandling om fatigue och kognitiv dysfunktion prisad Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Temadag om myelom (Göteborg)! Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Anmälan till patientpanelen 2021 Cancervård närmare hemmet Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Mattis dragspelskalender Webinarium om smärta Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! American Society of Hematology (ASH) årliga möte Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22 MPN Spring Symposium 19-20 maj -delta utan kostnad online Blodcancerförening agerar mot stängd hematologavdelning Forskningsnyheter inom hematologi från EHA 2022 Albin kämpade in i det sista ”Vi har inte råd att neka nya innovativa behandlingar” Intressant studie om livskvalitet hos myelompatienter vid CAR-T behandling Bilentusiaster ställde upp för blodcancerforskningen KLL först ut under internationella blodcancermånaden MDS i globalt fokus 5 september - myelodysplastiska syndrom Du som lever nära någon med leukemi kan bidra till livskvalitetstudie Katarina i Lidköping årets hematologsköterska Idag den 11/11 bjuder 40-åriga Blodcancerförbundet på forskningskunskap Delta på Patientriksdagen den 7/12 - digitalt eller på plats Snart kan du bidra till blodcancerforskning via Mattis musikkalender 2022 Här är Lise-lott Erikssons viktigaste budskap efter EHA-konferens -22 Blodcancerförbundet först med riktig patientinvolvering inom forskning Mattis 24 musikdueller utmanar till insamling för blodcancerforskning Donerade 25 000 kronor till benmärgsdonationsregister i Ukraina
Pressmeddelanden Nyhetsarkiv

Bilentusiaster ställde upp för blodcancerforskningen

Malmöbor fick se legendariska bilmodeller och kunde också bidra till livsviktig blodcancerforskning genom Blodcancerförbundets blodcancerfond. Initiativtagaren Andrew Clelland miste sin pappa i leukemi och vill bidra till forskningen på sitt sätt.

porträttbild Andrew Clelland. Foto. Håkan Sjunnesson

I ena kanten av Stortorget i centrala Malmö mellan två så kallade Beach Flags, stod några legendariska modeller av bilmärket Porsche uppställda på eftermiddagen söndagen den 28 augusti. Ägarna av bilarna är med i Porscheklubben i Skåne och ställde upp för sin klubbkamrat Andrew Clelland, som också är med i Blodcancerförbundet, genom Blodsjukas förening i Södra sjukvårdsregionen.

Andrews pappa i Australien gick i vintras bort i en så kallad T-cell Akut Lymfatisk Leukemi. Tidigare i år kontaktade han därför Blodcancerförbundet med sin idé om att ordna ett kombinerat bilutställnings- och insamlingsevent för blodcancerforskningen. Det var

Blodcancerförbundets Beach Flags som fanns på plats, med budskap om hopp och Swish-QR-kod, som besökarna enkelt kunde rikta sina smartphones emot med Swish-appen och ge en gåva till blodcancerforskningen.

Se Videoreportaget här:

Med kort varsel
Efter ansökan och beviljat tillstånd från kommunen och polisen, blev så eventet med kort varsel av den 28 augusti. Vädret var inte det bästa men det kom ändå förbi intresserade personer.
-Det här var första gången vi anordnade denna insamling och det har varit intressant och lärorikt. Nu vet vi mer hur vi ska göra till nästa år och vi ska bland annat vara ute i mycket bättre tid, säger Andrew Clelland.

Rörande berättelse
Han berättar om saknaden efter sin pappa, som i januari i år gick bort på grund av komplikationer kring hans mycket aggressiva T-cell Akut Lymfatisk Leukemi.

- Jag visste från början väldigt lite om sjukdomen. Om den komplexa behandlingen och ett förhoppningsfullt tillfrisknandet. Vid sin ålder hade han bara åtta procents chans att överleva och från diagnos till att han dog gick det bara tre veckor, säger Andrew.
Det har nu gått åtta månader och han börjar få lite perspektiv på den traumatiska händelsen.

- Att leva igenom detta, även om det är smärtsamt, har drivit mig att hjälpa andra att få veta mer om sjukdomen och omgivande komplikationer, som det vanligtvis inte pratas om, säger Andrew Clelland och fortsätter om deras stora gemensamma intresse:

Åkte stolt med sin far
- Min far var den drivande kraften för min kärlek till Porschebilar redan från en ung ålder. När jag bara var sju år var han mycket stolt över att köpa sin första och enda helt nya Porsche, en Guards Red 1981 924.

- Även om vissa rynkade på näsan åt den här modellen, blev jag kär i den och har idag min egen 944 S2. Så genom mig lever hans arv vidare. Och jag kan inte nog tacka honom tillräckligt för vad han har gett mig medan han levde. Så nu vill jag ge tillbaka på alla sätt jag kan, säger Andrew.

Därför skapade han detta insamlings-arrangemang tillsammans med Blodcancerförbundet och Blodcancerfonden och han hoppas att nu blir ett återkommande event.

Läs mer om Blodcancerförbundets arbete, lokalförening i södra Sverige och blodcancerforskningen på: www.blodcancerforbundet.se/

Malmö insamling foto Andrew Clelland

porscheinsamling malmö foto Andrew clelland

Foto: Andrew Clelland