Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Vaccin verkningslöst för vissa blodcancerpatienter Rapport från Patientriksdagen 2020 Sjukvårdspodden Blodcancerförbundet medverkar i Ekot Förbundsstämma 2021 Grant ASH Kan man bemöta cancern (lymfom) med färg och humor? Save the Date - 15 september Utlysning - Myelomforskning Webbinarium - Lymfomdagen MPN awareness day 9/9 - internetionellt webbinarium från MPN Advocates Network En forskargrupp vid Lunds universitet söker deltagare Lymfomdagen 2021 MPE Year of Action Bli medlem! Webbinarium - Sexuell hälsa & cancer Ny video i forskningsbloggen - Kosttillskott och cancer Sex och samlevnad efter cancern Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Lusten Vetenskapsradion På djupet Livskraft – En podd om cancerrehab Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 GMAN Summit med framtidssamtal om access till nya behandlingar Blodcancerförbundet: Patienter riskerar att dö i väntan på behandling Matilda styr åter både livet och bussen Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Temadag om myelom (Göteborg)! Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020 Skrivelse Folkhälsomyndigheten Covid-vaccination Patientinflytande Digitala föreläsningar nu på Youtube Anmälan till patientpanelen 2021 Kajsa Smith, Hallands Sjukhus i Halmstad har blivit utsedd till ”Årets Hematologisjuksköterska”. Föräldraskap och cancer projekt Närstående Cancervård närmare hemmet Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Mattis dragspelskalender Webinarium om smärta Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! American Society of Hematology (ASH) årliga möte Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22 MPN Spring Symposium 19-20 maj -delta utan kostnad online Blodcancerförening agerar mot stängd hematologavdelning Forskningsnyheter inom hematologi från EHA 2022
Pressmeddelanden Test landningssida1

Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala

Blodcancerförbundets medlem Lena Karlsson medverkade i Cancerfondens "Tillsammans mot cancer"-galan 2022. Hon fick myelofibros, en ovanlig blodcancersjukdom och hyllade i programmet "sin" sjuksköterska Marcus.

Lena Karlsson Montage Tv4gala 2928

"Blodcancerförbundet är en samtalspartners som jag kan kontakta. En kunskapsbank som arbetar för att hela tiden förbättra våra liv och kan utbilda för att lära ut värdefull kunskap". Det säger medlemmen Lena Karlsson som var med i TV4 och Cancerfondens insamlingsgala 2022. Montage av privatbild & skärmdump från TV4/Cancerfondens sändning, med tillstånd.

- Jag vill verkligen hylla vårdpersonal för deras engagemang, som ger det där lilla extra. Var inte rädda för att säga till personalen hur bra det är. Ge beröm, uppmanar Lena Karlsson, medlem i Blodcancerförbundet.

Stamcellstransplantationen tuff

2018 genomgick Lena Karlsson en stamcellstransplantation mot sin myelofibros och fick efter det en väldigt kraftig så kallad GVHD som biverkning. (se förklaring nedan) Det har varit en mycket tuff tid men hon lever och kämpar vidare.
- Jag är fortfarande sjukskriven 3,5 år efter transplantationen och jag är välkänd som patientfall både nationellt och internationellt. På Huddinge sjukhus där jag behandlades hade de tidigare inte träffat någon som var så påverkad som jag varit och fortfarande är, berättar Lena Karlsson.

GDPR-säkrad porträttbild på Lena Karlsson

Ville lyfta fram gott vårdbemötande

Lena hörde talas om årets Tillsammans mot cancer-TV-gala och att Cancerfonden sökte patientberättelser. Hon skrev till dem och berättade om det hon varit med om och blev lotsad till produktionsbolaget bakom insamlingsgalan. Där fick hon besked att hon gärna kunde vara med om hon kunde lyfta fram någon inom vården som betytt extra mycket.

- Jag valde sjuksköterskan Markus och vill förmedla min erfarenhet till andra drabbade och hylla vårdpersonalens bemötande.

Blodcancerförbundet för bättre liv

Årets insamlingsgala i TV4 till cancerforskningen blev hela 165 miljoner kronor till Cancerfonden och för Lena som medverkade betyder cancerforskningen väldigt mycket:
- Det är viktigt att forskarna arbetar för att finna botemedel och metoder kring cancersjukdomar som gör det lättare att överleva och klara sig, säger Lena Karlsson.

Som ett led i sin rehabilitering blev hon medlem i Blodcancerförbundet för några år sedan.
- Blodcancerförbundet är en samtalspartners som jag kan kontakta. Ett samlat ställe, en kunskapsbank med erfarenhet som arbetar för att hela tiden förbättra våra liv. De ger stöd vid behov och kan utbilda för att lära ut värdefull kunskap, säger Lena Karlsson.

Blodcancerförbundets ordförande nöjd

- Fantastiskt att vår medlem Lena Karlsson tog initiativet att vara med och lyfta fram en hematologisjuksköterska, tycker Lise-lott Eriksson, som såg hela insamlingsgalan den 10 januari.

- Sjuksköterskorna betyder oerhört mycket och det är ofta den yrkeskategori som patienterna har närmast kontakt med under vårdperioderna, säger Lise-lott Eriksson och fortsätter:

- Också fantastiskt att en sådan här insamlingsgala ger 165 miljoner kronor till cancerforskningen.

Lise-lott Eriksson ordförande Blodcancerförbundet. Foto: Jennifer Glans

Nya läkemedel måste nå patienter snabbare

-Det som nu är viktigt och som vi i Blodcancerförbundet jobbar mycket för opinionsmässigt, är att forskningens framsteg verkligen kommer blodcancerpatienterna i Sverige till del, understryker Lise-lott Eriksson.

- Det är tyvärr en väldigt trög och långdragen process i Sverige för användande och introduktion av nya innovativa läkemedelsterapier. Det tar ofta flera år och många blodcancerpatienter har inte den tiden. Det handlar om liv eller död och att få leva med så bra livskvalitet som möjligt, säger Lise-lott Eriksson, ordförande för Blodcancerförbundet.

#Håkan Sjunnesson

Fakta om GVHD-biverkan efter stamcellstransplantation

Många personer som genomgått en allogen stamcellstransplantation får en komplikation som kallas "Graft versus host disease" (GVHD) (En allogen transplantation innebär att stamcellsdonatorn antingen är en familjemedlem (ofta ett syskon) eller en obesläktad donator från ett register).
GVHD innebär att det nya immunförsvarets vita blodkroppar, som bildas av de transplanterade stamcellerna, uppfattar kroppen som främmande och angriper den. Med andra ord försöker transplantatet stöta bort kroppen genom att angripa mottagarens egen vävnad och skada den. Det finns två former av GVHD, en akut och en kronisk form, där svårighetsgraden varierar mycket mellan olika patienter.
Källa: Blodcancerforbundet.se

Se "Tillsammans mot cancer"-galan 2022

Via länken här nedan kan du se TV4:s "Tillsammans mot cancer"-gala 2022, där Lena Karlsson medverkar i ett inspelat inslag mitt i programmet:
Tillsammans mot cancer 2022 (tv4play.se)

Läs mer om stamcellstransplantationer

Stamcellstransplantation | Blodcancerförbundet | Blodcancerförbundet (blodcancerforbundet.se)

----------------------------------------------------------------------------------

Senast uppdaterad 14 januari 2022