Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Vaccin verkningslöst för vissa blodcancerpatienter Rapport från Patientriksdagen 2020 Sjukvårdspodden Blodcancerförbundet medverkar i Ekot Förbundsstämma 2021 Grant ASH Kan man bemöta cancern (lymfom) med färg och humor? Save the Date - 15 september Utlysning - Myelomforskning Webbinarium - Lymfomdagen MPN awareness day 9/9 - internetionellt webbinarium från MPN Advocates Network En forskargrupp vid Lunds universitet söker deltagare Lymfomdagen 2021 MPE Year of Action Bli medlem! Webbinarium - Sexuell hälsa & cancer Ny video i forskningsbloggen - Kosttillskott och cancer Sex och samlevnad efter cancern Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Lusten Vetenskapsradion På djupet Livskraft – En podd om cancerrehab Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 GMAN Summit med framtidssamtal om access till nya behandlingar Blodcancerförbundet: Patienter riskerar att dö i väntan på behandling Matilda styr åter både livet och bussen Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Temadag om myelom (Göteborg)! Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020 Skrivelse Folkhälsomyndigheten Covid-vaccination Patientinflytande Digitala föreläsningar nu på Youtube Anmälan till patientpanelen 2021 Kajsa Smith, Hallands Sjukhus i Halmstad har blivit utsedd till ”Årets Hematologisjuksköterska”. Föräldraskap och cancer projekt Närstående Cancervård närmare hemmet Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Mattis dragspelskalender Webinarium om smärta Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! American Society of Hematology (ASH) årliga möte Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22 MPN Spring Symposium 19-20 maj -delta utan kostnad online Blodcancerförening agerar mot stängd hematologavdelning Forskningsnyheter inom hematologi från EHA 2022
Pressmeddelanden Test landningssida1

Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium

På fredag den 4 februari uppmärksammas den internationella Världscancerdagen. Blodcancerförbundets ordförande Lise-lott Eriksson ska då medverka under ett viktigt offentligt webbinarium om cancervården, som arrangeras av Nätverket mot cancer i Sverige. Du kan delta utan kostnad!

Världscancerdagen Webbild 2022 4 Febr 16X9 2 Med Montage Lise Lott Eriksson

Ett montage av Nätverket mot cancers förstasida och Blodcancerförbundets ordförande Lise-lott Eriksson inklippt.

Lise-lott Eriksson kommer tillsammans med moderator Anders Åker, att summera den sista delen av seminariet, som handlar om cancerrehabilitering.

- Rehabiliteringen är en mycket viktig del av vägen tillbaka till ett så bra vardagsliv som möjligt, efter en cancerbehandling, säger Lise-lott Eriksson och fortsätter:

- Och eftersom behandlingarna och kombinationsterapierna mot många av de olika blodcancersjukdomarna blir allt bättre tack vare forskningen, så får många som genomgått en cancerbehandling, ett liv med hög livskvalitet.
Lise-lott Eriksson pekar på att det ofta är en stor skillnad i överlevnad och livskvalitet att bli sjuk i cancer idag, mot hur det var att bli sjuk för 20 år sedan.
Hon tycker dock att patienterna i Sverige får vänta allt för länge för att få tillgång till de senaste mest effektiva läkemedlen:

Lise-lott eriksson

För långsamt för nya terapier i Sverige

- Men införandet i Sverige, av nya EU-godkända läkemedel, går alldeles för långsamt, på grund av den svenska tidskrävande byråkratin. Och när väl läkemedel rekommenderas för användning råder ofta stora regionala skillnader. Skulle patienter i Sverige få tillgång till nya effektivare innovativa terapierna snabbare, så hade också rehabiliteringen underlättats och livskvaliteten med säkerhet förbättrats, säger Lise-lott Eriksson.

Bland övriga medverkande i tre-timmarswebbinariet finns bland andra socialminister Lena Hallengren, ordförande Riksdagens socialutskott Acko Ankarberg Johansson och generaldirektör TLV Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket Agneta Karlsson.

Öka kunskapen om patienterna och de närstående

Syftet med Världscancerdagen den 4 februari är enligt Nätverket mot cancer, att öka kunskapen om cancerpatienternas och närståendes situation hos allmänhet, profession och beslutsfattare.

Delta från kl 09.30 den 4 februari

Program webbinarium Världscancerdagen den 4 februari 2022:

Anmäl dig kostnadsfritt till Världscancerdagen 2022 här >

www.natverketmotcancer.se/aktiviteter-2/varldscancerdagen-2022/

Tema: Jämlik Vård
Syftet med Världscancerdagen är att öka kunskapen om cancerpatienternas och närståendes situation hos allmänhet, profession och beslutsfattare. Att skapa intresse och driva diskussion kring prioriterade frågor som minskade orättvisor i cancervården och stärkta patienträttigheter.

Program för förmiddagen den 4 februari
09:30-09:45 Inledning
Välkomna och inledning med Lena Hallengren (S), Socialminister

09:45-10:45 Tidig upptäckt
Vad behövs för att få till en Tidig upptäckt av cancer i stadie 1 inom några år?

10:50-11:25 Precisionsmedicin
Vad behövs för att patienter ska få verklig nytta av utvecklingen inom precisionsmedicin i Sverige?

11:30-12:15 Rehabilitering
Det saknas kunskap och är ojämlikt över landet – vad behöver vi göra? Här medverkar Lise-lott Eriksson från Blodcancerförbundet.

12:15-12:30 Årets cancernätverkare, sammanfattning och avslutning
Vänligen observera att tiderna är ungefärliga förutom start och slut.

Anmäl dig till Världscancerdagen 2022 här >>>
Världscancerdagen 2022 | Nätverket mot cancer (natverketmotcancer.se)

Här är de medverkande i webbinariet

Inledning av Lena Hallengren (S), socialminister