Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Vaccin verkningslöst för vissa blodcancerpatienter Rapport från Patientriksdagen 2020 Sjukvårdspodden Blodcancerförbundet medverkar i Ekot Förbundsstämma 2021 Grant ASH Kan man bemöta cancern (lymfom) med färg och humor? Save the Date - 15 september Utlysning - Myelomforskning Webbinarium - Lymfomdagen MPN awareness day 9/9 - internetionellt webbinarium från MPN Advocates Network En forskargrupp vid Lunds universitet söker deltagare Lymfomdagen 2021 MPE Year of Action Bli medlem! Webbinarium - Sexuell hälsa & cancer Ny video i forskningsbloggen - Kosttillskott och cancer Sex och samlevnad efter cancern Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Lusten Vetenskapsradion På djupet Livskraft – En podd om cancerrehab Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 GMAN Summit med framtidssamtal om access till nya behandlingar Blodcancerförbundet: Patienter riskerar att dö i väntan på behandling Matilda styr åter både livet och bussen Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Temadag om myelom (Göteborg)! Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020 Skrivelse Folkhälsomyndigheten Covid-vaccination Patientinflytande Digitala föreläsningar nu på Youtube Anmälan till patientpanelen 2021 Kajsa Smith, Hallands Sjukhus i Halmstad har blivit utsedd till ”Årets Hematologisjuksköterska”. Föräldraskap och cancer projekt Närstående Cancervård närmare hemmet Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Mattis dragspelskalender Webinarium om smärta Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! American Society of Hematology (ASH) årliga möte Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22 MPN Spring Symposium 19-20 maj -delta utan kostnad online Blodcancerförening agerar mot stängd hematologavdelning Forskningsnyheter inom hematologi från EHA 2022
Pressmeddelanden Test landningssida1

Blodcancerförening agerar mot stängd hematologavdelning

Blodcancerföreningen i Värmland agerar nu mot att patienterna/medlemmarna med allvarliga blodsjukdomar i Värmland, drabbas hårt i sommar, på grund av personalbrist som innebär semesterstängd hematologavdelning på länets sjukhus i Karlstad.

Semesterstengd Hematolog Gratis Fri Pixabay Suyizailushang Nurse Gf27f0e807 1280

Akut brist på vårdpersonal på hematologen i Karlstad innebär sommarstängd mottagning. Bild fri bild Pixabay, Suyizailushang

Christina Wahrolin är ordförande i Blodcancerförbundets logotype blodcancerföreningen Värmlandnystartade lolalförening i Värmland och hon och styrelsen är mycket bekymrade över läget.
-Inte mindre än 32 läkare här i Värmland larmade om en kommande akut brist av vårdpersonal på vårt sjukhus i Karlstad i sommar. Framför allt är det stor brist på sjuksköterskor. Därför har de nu stängt hematologavdelningen under sommaren och våra medlemmar blir tvungna att åka ända till Örebro eller Uppsala för vård i sommar. Det är inte alls bra och vi behövde agera, säger Christina Wahrolin, ordförande i Blodcancerföreningen Värmland.

Styrelsen författade insändare

Hon och övriga i Blodcancerföreningens styrelse kände att de behövde reagera på något starkt offentligt sätt och började bolla innehållet till en insändartext. Det blev denna insändare, som nyligen skickades ut till de olika nyhetsredaktionerna i Värmland. Hittills är den publicerad i Värmlands Folkblad:

”Vart tar patientsäkerheten vägen?
Blodcancerföreningen Värmland har med bestörtning läst massmedias nyheter att
bl a hematologavdelningen (antal vårdplatser) kommer att stänga under sommaren.
Vart skall patienterna skickas, då det inte finns vårdplatser i Värmland?

Ingen skugga skall falla på den personal som vi som patienter inom hematologi-området möter.
Blodcancerföreningen har fått signaler om det ansträngda läget vid olika tillfällen.
Detta kan heller inte vara någon nyhet varken för den politiska
ledningen eller hälso- och sjukvårdsledningen.
Vi har från olika håll hört, att man är medveten om läget.
Men varför har det då inte vidtagits tillräckligt med åtgärder?
För det kan det knappast ha gjort - annars hade väl inte ett antal läkare
behövt ta till den drastiska åtgärden att behöva skriva brev om situationen.

Sommaren kommer varje år!
Varje år behöver personal måste få sin semester!
Även ett antal patienter behöver få sin vård och behandling under sommaren!
Personalplanering måste vara både långsiktig och kortsiktig
inom hälso- och sjukvården. Arbetsmiljöfrågor måste tas på allvar.

Vad händer nu med patienterna? Vart skall de ta vägen?
Hur kommer situationen att lösas? Hur säkerställer Region Värmland patientsäkerheten?
Vad hade regionstyrelsen för plan för sommaren 2022?
Det kommer en sommar även 2023, så är det väl läge att starta planeringen redan nu!

Blodcancerföreningen Värmland”

Läs mer på föreningens facebooksida:

Fick också Funktionsrätt Värmland att agera

Blodcancerföreningen Värmland kontaktade också den regionala organisationen Funktionsrätt Värmland.
- Och de tyckte att vårt initiativ var jättebra och har skrivit ett pressmeddelande från oss 42 medlemsföreningar, som delvis bygger på vår text, säger Christina Wahrolin och fortsätter:
-Vi har också skrivit till Region Värmland och till verksamhetschefen på Hematologen för att se om de reagerar. Vi har hittills fått några positiva reaktioner från olika håll. Att det är bra att vi faktiskt agerat, så nu får vi se vad som händer, säger Christina Wahrolin i Blodcancerföreningen Värmland.

Berömmer det lokala engagemanget
Blodcancerförbundets ordförande Lise-lott Eriksson berömmer initiativet från förbundets Värmlandsförening.
- Det är ett exempel på ett imponerande regionalt påverkansarbete, säger förbundsordföranden.

Håkan Sjunnesson

Här är pressmeddelandet från Funktionsrätt Värmland till nyhetsredaktionerna i Värmland den 16 juni 2022

Sommar i vården
Funktionsrätt Värmland samlar 42 länsföreningar inom patient-
och brukarorganisationer och är en del av den nationella
Funktionsrättsrörelsen som samlar 400 000 medlemmar över hela landet.
Med tanke på att många av våra medlemmar har stora behov av en
tillgänglig hälso- och sjukvård året om, är det med bävan vi ser
fram emot årets sommar. Inte minst med tanke på den oro för bristande
patientsäkerhet som de 32 läkarna på CSK slår larm om där de
säger att årets sommar blir den värsta hittills.

Vi blir också förvånade över hur relativt ”lätt” Regionrådet och ordförande
i hälso- och sjukvårdsnämnden, Marianne Utterdahl verkar ta på situationen.
- Om problematiken har varit känd och detta sker varje sommar,
varför finns det då inte en hållbar plan för hur detta ska lösas?
Sommar blir det faktiskt varje år och personalen måste få en välbehövlig
semester, säger Monica Ekström, ordförande i Funktionsrätt Värmland

Den uppkomna situationen skapar stor oro hos våra medlemmar.
Kommer jag att få den vård jag behöver? Är mottagningen öppen?
Finns det slutenvårdsplats om jag behöver läggas in?
Finns det personal – och finns det rätt personal?

- Även om Regionrådet säger att vi inte behöver vara oroliga,
så ska hon veta att vi verkligen är det! Vem ska dö för att det inte finns en
vårdplats? Avslutar Monica Ekström, ordförande Funktionsrätt Värmland ”

semesterstängd avdelning hematologen