Nyhet - bättre behandling av myelom Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Sex och samlevnad efter cancern Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Lusten Vetenskapsradion På djupet Livskraft – En podd om cancerrehab Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna 2020 Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 GMAN Summit med framtidssamtal om access till nya behandlingar Blodcancerförbundet: Patienter riskerar att dö i väntan på behandling Matilda styr åter både livet och bussen Blodcancerfondens utlysning av forskningsstipendier Förbundsordförande Eriksson nyvald president för MPE Linda om sin PV på MPN Awareness Day 8 september Utlysning: årets forskskningsstipendier från Blodcancerfonden Nu är höstens Haema nr 3 ute med tema KML Eriks avhandling om fatigue och kognitiv dysfunktion prisad Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Temadag om myelom (Göteborg)! Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Anmälan till patientpanelen 2021 Cancervård närmare hemmet Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Mattis dragspelskalender Webinarium om smärta Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! American Society of Hematology (ASH) årliga möte Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22 MPN Spring Symposium 19-20 maj -delta utan kostnad online Blodcancerförening agerar mot stängd hematologavdelning Forskningsnyheter inom hematologi från EHA 2022 Albin kämpade in i det sista ”Vi har inte råd att neka nya innovativa behandlingar” Intressant studie om livskvalitet hos myelompatienter vid CAR-T behandling Bilentusiaster ställde upp för blodcancerforskningen KLL först ut under internationella blodcancermånaden MDS i globalt fokus 5 september - myelodysplastiska syndrom Du som lever nära någon med leukemi kan bidra till livskvalitetstudie Katarina i Lidköping årets hematologsköterska Idag den 11/11 bjuder 40-åriga Blodcancerförbundet på forskningskunskap Delta på Patientriksdagen den 7/12 - digitalt eller på plats Snart kan du bidra till blodcancerforskning via Mattis musikkalender 2022 Här är Lise-lott Erikssons viktigaste budskap efter EHA-konferens -22 Blodcancerförbundet först med riktig patientinvolvering inom forskning Mattis 24 musikdueller utmanar till insamling för blodcancerforskning Donerade 25 000 kronor till benmärgsdonationsregister i Ukraina
Pressmeddelanden Nyhetsarkiv

Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden

- Min yngsta dotters väns bror har blivit svårt sjuk i Akut lymfatisk leukemi och jag känner att jag vill göra något för blodcancerforskningen genom Blodcancerfonden. Det säger bildkonstnären Susanne Strandänger.

International Prize David Michelangelo 2021 F Henrik Zetterstrom Gdprok1

- Som konstnär med humanprofil känns det väldigt bra att jobba i samarbete med Blodcancerfonden, eftersom jag vill stödja blodcancerforskningen, säger Susanne Strandänger. Foto: Henrik Zetterström.

Informationsmaterial om Blodcancerförbundets verksamhet
Bland sedvanliga bubbeldrycker och vernissage-snacks, hade Susanne Strandänger samlat en hel del informationsmaterial om Blodcancerförbundets verksamhet och om blodcancersjukdomar. Foto: Håkan Sjunnesson

galleriet

Vinterkvällen är bister, men inne i Artportables utställningslokal på Söder i Stockholm är stämningen varm. Bildkonstnären Susanne Strandänger berättar om sina senaste digitala verk med Stockholmstema, serien ”Stockholm Scenery ”, för de många besökarna.
På ett bord i mitten av lokalen ligger en hel del informationsmaterial och broschyrer från Blodcancerförbundet, bland uppfriskande drycker och tilltugg.

Susanne Strandänger lever och arbetar mellan Stockholm, Marrakech och Venedig och det syns tydligt i de färglada verken som pryder väggarna.

exempel på Susanne Strandängers konst
Exempel på Susanne Strandängers skapande:
Överst "Stockholm scenery I" och nederst "Stockholm scenery V"

Halva utställningsinkomsten till Blodcancerfonden
För Susanne Strandänger ser den här utställningen som ett samarbete med Blodcancerförbundet och hon kommer att skänka hälften av intäkterna från utställningens försäljning till Blodcancerfonden.

- Som konstnär med humanprofil känns det väldigt bra att jobba i samarbete med olika patient- och välgörenhetsorganisationer och den här utställningen tillägnar jag Blodcancerfonden och Blodcancerförbundet, eftersom jag vill stödja blodcancerforskningen, säger Susanne Strandänger.

Susanne Strandänger

Albin med ALL drivkraften

Hon berättar att hon blivit mycket berörd, när hon fick vetskap om en 22-årig ung man, som drabbats av akut lymfatisk leukemi, ALL 2020:

- Det är min yngsta dotters, nära väns lillebror Albin det handlar om. Han är svårt sjuk, söker nu rätt donator för stamcellstransplantation och jag tänker skänka hälften av intäkterna från denna utställning till blodcancerforskningen om denna sjukdom, säger Susanne Strandänger och fortsätter:

- De som besöker min utställning får information om er verksamhet, så det är en win-win-situation, säger Susanne Strandänger.

Genomgick själv lyckad cancerbehandling

Hon berättar om egna erfarenheter av en cancer med tuffa behandlingar 2015:

- Jag har själv haft en allvarlig nasofarynxcancer 2015 och är numera friskförklarad. Så jag vet vad det innebär att vara allvarligt sjuk, men att bli frisk tack vare forskningens framsteg med en bra effektiv behandling. Det viktigaste man har är hälsan, konstaterar hon.

Hon tycker att samarbetet med Blodcancerförbundet känns bra och hon vill nu också bli medlem.
- Jag hoppas också att vi kan hitta ett utökat samarbete i framtiden, för att stödja blodcancerforskningen genom Blodcancerfonden. Det här är jätteviktiga frågor och jag vill gärna bidra på det sätt jag kan, säger Susanne Strandänger.

-Jag är entreprenör och gillar att skapa roliga meningsfulla projekt och jag tror att jag kan göra mer för Blodcancerförbundet i framtiden. Samarbete med andra ideella organisationer tidigare, har samlat in en hel del pengar, berättar hon.

Susanne Strandänger. Foto: Henrik Zetterström
Susanne Strandänger hoppas att Blodcancerförbundet och hon kan hitta ett utökat samarbete i framtiden, för att stödja blodcancerforskningen genom Blodcancerfonden. "Det här är jätteviktiga frågor och jag vill gärna bidra på det sätt jag kan", säger Susanne Strandänger. Foto: Henrik Zetterström

Konstfokus efter liv med affärsjuridik

Susanne har en bakgrund som affärsjurist, inriktad på marknads -och immaterialrätt. Vid milleniumskiftet gick hon vidare för att på heltid arbeta som konstnär och ha möjligheten att utveckla och förfina sin konstnärliga ådrat:

- Jag känner att jag verkligen har gjort en resa i livet från jobbet som jurist till att nu få skapa som bildkonstnär. Jag brukar säga att jag lever min dröm, jag följer mitt hjärta och jag flyger, säger Susanne Strandänger med glittrande blick.

Skänker som internationellt prisad
Hennes konst är färgrik och hon jobbar i olika media och i olika tekniker. Ofta med grundmotiv från Marocko, Italien och från Stockholm. Hon har också rönt uppskattning utomlands och prisats internationellt för sitt skapande. Se hennes utmärkelser nederst här i artikeln och på hennes hemsida.

Den aktuella utställningen är avslutad och trots att den ägde rum under coronapandemin, kunde Susanne Strandänger skänka hela 16 200 kronor till Blodcancerfondens forskningsbidrag.
-  Ett belopp som jag är glad att kunna bidra med till er viktiga forskning, säger Susanne Strandänger.

Text: Håkan Sjunnesson

Foto: Henrik Zetterström och Håkan Sjunnesson

Läs mer om Susanne Strandängers skapande:
Hemsida : http://strandanger.com

Instagram:@susannestrandanger

Facebook: Susanne Strandanger Official

Här är Susannes internationella utmärkelser hittills:

Art Olympic Prize
The International Prize Dante Alighieri
The International Prize David Michelangelo

International Prize Leonardo da Vinci, Florence, Italy
International Prize New York City, New York, The United States
International Prize Artist of the year 2020, Palermo, Italy

GIOTTO International Prize, Lisbon, Portugal

International Award CARAVAGGIO , Milano, Italy

International Casanova Art Lover Award, Venice, Italy
International Prize Women´s Art World, WAW, Marrakech, Morocco

Susanne Strandängers gestaltning av Vakttältet vid Kina slott i Drottningholms Slottspark
Susanne Strandängers gestaltning av Koppartälten, Hagaparken, Stockholm. Stockholm Scenery VI.

Susanne Strandänger Foto Henrik Zetterström

- Jag är entreprenör och gillar att skapa roliga meningsfulla projekt och jag tror att jag kan göra mer för Blodcancerförbundet i framtiden, säger Susanne Strandänger. Foto: Henrik Zetterström

--------------------------------------------------------------------------

Senast uppdaterad 19 februari 2022