Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Vaccin verkningslöst för vissa blodcancerpatienter Rapport från Patientriksdagen 2020 Sjukvårdspodden Blodcancerförbundet medverkar i Ekot Förbundsstämma 2021 Grant ASH Kan man bemöta cancern (lymfom) med färg och humor? Save the Date - 15 september Utlysning - Myelomforskning Webbinarium - Lymfomdagen MPN awareness day 9/9 - internetionellt webbinarium från MPN Advocates Network En forskargrupp vid Lunds universitet söker deltagare Lymfomdagen 2021 MPE Year of Action Bli medlem! Webbinarium - Sexuell hälsa & cancer Ny video i forskningsbloggen - Kosttillskott och cancer Sex och samlevnad efter cancern Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Lusten Vetenskapsradion På djupet Livskraft – En podd om cancerrehab Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Temadag om myelom (Göteborg)! Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020 Skrivelse Folkhälsomyndigheten Covid-vaccination Patientinflytande Digitala föreläsningar nu på Youtube Anmälan till patientpanelen 2021 Kajsa Smith, Hallands Sjukhus i Halmstad har blivit utsedd till ”Årets Hematologisjuksköterska”. Föräldraskap och cancer projekt Närstående Cancervård närmare hemmet Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Mattis dragspelskalender Webinarium om smärta Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! American Society of Hematology (ASH) årliga möte Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22
Pressmeddelanden Test landningssida1

Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år

Vi önskar er alla ett gott nytt 2022 och kommer också med ett förslag på vad som kan bli ditt livs viktigaste nyårslöfte, om du är mellan 18 och 35 år: Nämligen att rädda någons liv. Detta kan du göra genom att registrera dig i Tobiasregistret - det svenska registret för stamceller.

Nyarskampanj BLCF Webbild 16X9.Pg

Genom att gå med i Tobiasregistret blir du en tänkbar framtida stamcellsgivare. Och en stamcellstransplantation kan bli den livräddande insatsen för en person, som lever med en kronisk blodsjukdom, som till exempel talassemi och sicklecellsjukdom.

Tobiasregistret är det svenska registret för blodstamceller. Genom registret finner vårdpersonal DNS-passande givare av blodstamceller till personer med allvarlig blodsjukdom.

Mellan 18 och 35 år

Är du mellan 18 och 35 år, väger minst 50 kilo men har ett BMI under 40, kan du anmäla dig till Tobiasregistret. Du får då enkelt lämna ett DNA-prov som registreras i Tobiasregistret. DNA-provet får du hemskickat och du utför provet genom att topsa med medföljande tops på insidan av munnen. Provet skickar du tillbaka på posten till Tobiasregistret. Sedan är det bara att vänta, tills den dag någon som behöver blodstramceller, matchar dig DNA-mässigt.

Då får du genomgå en grundlig hälsoundersökning och se om dina stamceller verkligen kan användas till den behövande personen. Ca 30% av alla som behöver stamceller hittar aldrig någon matchande donator. Så grunden är att så många som möjligt, som passar in i kraven ovan, faktiskt anmäler sig till Tobiasregistret. Då kan du bli den som räddar någons liv i framtiden.

Du är inte ensam

Alltså, bli någons räddning under 2022 genom att gå in på tobiasregistret.se och anmäl dig som givare.

Den här artikeln handlar om en kampanj, som är en del av projektet "Du är inte ensam...". Det drivs av Blodcancerförbundet i samarbete med Kronisk Blodsjukdom och Tobiasregistret, med stöd av Allmänna Arvsfonden.

Läs mer på https://blodsjukdom.se/

Två kramas

Detta är Tobiasregistret

Stamceller räddar liv genom Tobiasregistret

Varje dag drabbas någon i Sverige av en livshotande sjukdom som kan behandlas med blodstamceller. Blodstamceller kan alltså rädda liv, om vi bara kan hitta rätt givare.

Blodstamceller är de celler som bildar blod. De finns framför allt inuti benen, i benmärgen. Genom att ge en sjuk människa nya blodstamceller kan de bilda ny, frisk benmärg och nytt, friskt blod.

Men för att det här ska fungera, krävs att givare och mottagare har samma HLA-typ. Enkelt uttryckt är HLA en sorts markörer på cellerna, som hjälper kroppens immunförsvar att känna igen främmande celler. Har cellerna fel HLA angrips de av immunförsvaret och då fungerar det inte att transplantera.

Svårt att hitta rätt givare
Ungefär en fjärdedel av alla som behöver en stamcellstransplantation kan få sina nya stamceller av en familjemedlem. För de som inte kan det, är problemet att det finns flera miljoner olika HLA-typer. Därför krävs det att många är beredda att ställa upp, så att alla som behöver kan hitta en lämplig givare.

Så går det till

Det finns två sätt att ge blodstamceller. Det vanligaste sättet är att utvinna stamcellerna ur blodet. Den andra metoden är att ta ut benmärg ur höftbenet och utvinna stamcellerna ur den.

Vilken av metoderna som används beror på en mängd olika saker, bland annat patientens ålder och vilken sjukdom hen lider av. Därför avgör patientens läkare vilken metod som passar patienten bäst. Men i slutänden är det du som bestämmer hur du vill ge dina stamceller.

Ska stamcellerna utvinnas ur blodet behöver du ta ett kroppseget hormon i fyra dagar innan ingreppet. Hormonet gör att man kan utvinna fler blodstamceller ur ditt blod.

Ingreppet tar ungefär fyra timmar. Det går till så att blodet leds ut ur ena armen till en maskin, som utvinner stamcellerna ur blodet. Sedan leds blodet, utan stamceller, tillbaka in i din kropp igen. Ibland kan du behöva gå igenom proceduren två dagar i följd för att man ska kunna utvinna tillräckligt mycket stamceller. Skulle du ha långt till sjukhuset får du övernatta på hotell. Man får ingen betalning för att man ställer upp som donator men vi står förstås för hotellräkning och ersätter dig för förlorade arbetsinkomster.

Om dina stamceller istället ska utvinnas ut benmärgen, kommer du att sövas. Sedan sticks en spruta in i ditt höftben och stamcellerna sugs ut. Efteråt kan du vara lite öm i nedre delen av ryggen och du kan också bli lite trött. Men inom någon vecka är du helt återställd.

Om och när telefonen ringer

Den dag Tobiasregistret hör av sig till dig för att någon behöver din hjälp, kommer Tobiasregistret att be dig lämna blodprover för att se att du “matchar” helt med din patients HLA typ. Om allt ser bra ut och den behandlande läkaren väljer att gå vidare, blir du lotsad till ditt närmsta universitetssjukhus för en omfattande hälsoundersökning.

Det handlar om EKG, lungröntgen och virustester, för att se till att du är fullt frisk och att det inte finns några hinder för dig att donera. Du kommer i samband med detta att få prata med en läkare som ger dig grundlig information om vad det innebär att donera och vad som kommer att hända inför och på själva donationsdagen. Det är hela tiden frivilligt att ställa upp och du kan när som helst under processens gång välja att tacka nej .

Men för att Tobiasregistret ska få tag i dig som tänkbar möjlig stamcellsgivare, behövs du i deras register.

Anmäl dig som stamcellsgivare på:

www.tobiasregistret.se/bli-givare/

Källa: Tobiasregistret.se

Kontaktuppgifter för mer information

För mer information om Tobiasregistrets verksamhet:
info@tobiasregistret.se
08-746 80 20

Du kan också kontakta Hanna Hellström, Blodcancerförbundets projektkoordinator för ”Du är inte ensam…”
Hanna Hellström
Tfn 070 327 30 48
hanna2@blodcancerforbundet.se

Bli medlem i Patientföreningen Kronisk Blodsjukdom: