Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Vaccin verkningslöst för vissa blodcancerpatienter Rapport från Patientriksdagen 2020 Sjukvårdspodden Blodcancerförbundet medverkar i Ekot Förbundsstämma 2021 Grant ASH Kan man bemöta cancern (lymfom) med färg och humor? Save the Date - 15 september Utlysning - Myelomforskning Webbinarium - Lymfomdagen MPN awareness day 9/9 - internetionellt webbinarium från MPN Advocates Network En forskargrupp vid Lunds universitet söker deltagare Lymfomdagen 2021 MPE Year of Action Bli medlem! Webbinarium - Sexuell hälsa & cancer Ny video i forskningsbloggen - Kosttillskott och cancer Sex och samlevnad efter cancern Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Lusten Vetenskapsradion På djupet Livskraft – En podd om cancerrehab Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 GMAN Summit med framtidssamtal om access till nya behandlingar Blodcancerförbundet: Patienter riskerar att dö i väntan på behandling Matilda styr åter både livet och bussen Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Temadag om myelom (Göteborg)! Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020 Skrivelse Folkhälsomyndigheten Covid-vaccination Patientinflytande Digitala föreläsningar nu på Youtube Anmälan till patientpanelen 2021 Kajsa Smith, Hallands Sjukhus i Halmstad har blivit utsedd till ”Årets Hematologisjuksköterska”. Föräldraskap och cancer projekt Närstående Cancervård närmare hemmet Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Mattis dragspelskalender Webinarium om smärta Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! American Society of Hematology (ASH) årliga möte Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22 MPN Spring Symposium 19-20 maj -delta utan kostnad online Blodcancerförening agerar mot stängd hematologavdelning Forskningsnyheter inom hematologi från EHA 2022
Pressmeddelanden Test landningssida1

Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19

Ta del av en sammanfattning av de resultat som professor Tiziano Barbui presenterade under den digitala föreläsningen som hölls 11/2.

Image Of Flu Covid 19 Virus Cell Under The Microsc HEZ82RX

Professor Tiziano Barbui och hans forskargrupp har undersökt och jämfört vilken effekt covid-19 hade för MPN-patienter under pandemins första våg jämfört med den andra vågen.

Fokus riktades bland annat mot de risker som identifierades för denna patientgrupp. Under den första vågen utgjorde MPN patienter en tydlig riskgrupp och det framfördes att risken att avlida för MPN patienter är högre än för friska individer. Det observerades att dödligheten generellt för gruppen var 28.6 %. För ET-patienter var den 25 %, 19 % för PV och 48 % för MF. Således var patienter med myelofibros den största riskgruppen. Den främsta dödsorsaken var multipel organsvikt (multiple organ failure).

Den faktor som hade störst inverkan på överlevnad var behandlingsavbrott med läkemedlet Ruxolitinib. Rådet är därför att patienter under pandemin inte ska avsluta Ruxolitinib-behandling om det inte är absolut nödvändigt. Strikta och regelbundna kontroller hos behandlande läkare uppmanas.

Det presenterades även en ökad förekomst av blodproppar hos ET-patienter, medan risken för blodpropp hos PV och MF-patienter inte var högre än den man ser hon normalbefolkningen. Kliniska studier undersöker nu åtgärder där trombocythämmande behandling såsom clopidogrel, ticagrelor or prasugrel tycks ha en skyddande effekt. Vidare observerades en ökad blödningsrisk hos främst MF-patienter, där transfusion kan behövas.

Under presentationen framfördes risken att det inflammatoriska tillstånd som covid-19 innebär kan leda till att MPN-sjukdomar transformerar och utvecklas till akuta leukemier. Detta observerades hos tre patienter som tidigare varit i kronisk fas.

I samband med den andra vågen av pandemin observerades generellt en förbättring med mindre allvarlig sjukdom för MPN-patienter. Man observerade också att fler yngre MPN-patienter drabbades samt fler kvinnor än tidigare.

Första vågen: 58 % män, 42 % kvinnor. Andra vågen: 48 % män, 52 % kvinnor

ICU = intensive care unit (intensivvårdsavdelning). Regular ward = vanlig sjukvårdsavdelning.

Dödligheten för MPN-patienter under första vågen av pandemin var 28.6 % medan dödligheten under den andra vågen var betydligt lägre, 8.6 %.

Det framfördes att de främsta riskgrupperna utgörs av att äldre patienter samt patienter med myelofibros.

Sammanfattningsvis har det enligt dessa forskningsresultat visats att MPN patienter utgör en riskgrupp pga en påverkad immunfunktion. Det framfördes dock att risken för MPN-patienter att avlida under den andra vågen av pandemin var avsevärt lägre jämfört med den första vågen (8 % vs 28 %). Forskningen har även visat att den inverkan som behandlingsavbrott med Ruxolitinib har på dödlighet bekräftades, samt att ET patienter utgör den främsta riskgruppen för att drabbas av blodpropp vilket kräver profylaxis (förebyggande behandling) med trobocythämmande läkemedel. Under fortsatt forskning riktas fokus mot vaccination av MPN patienter.

Nedan presenteras frågor från chatten samt de svar som professor Barbui givit på dessa.

Fråga 1. Jag har ET och jag är så väldigt rädd för vaccinet. Ska jag vaccinera mig ändå?

Svar: Ja, det finns inga kontraindikationer för din hematologiska sjukdom.

Fråga 2. Har du sett fler blödningsproblem för ET-patienter? Jag hade deltavarianten och 1 vaccination och efter det blödningsproblem ett tag. Därför är jag rädd för att ta mer av det, jag tar bara klopidogrel.

Svar: Hos vissa patienter med ET, särskilt när trombocytantalet överstiger 1 miljon, är blödningen mer frekvent. Detta beror på acetylsalicylsyra och i vissa fall en låg nivå av Von Willebrand-faktor i blodet.

Fråga 3. En allmän fråga, ska MPN-patienter fortfarande vara extra försiktiga (även om du är vaccinerad)?

Svar: För att besvara denna fråga med robusta data måste vi undersöka vår databas.

Fråga 4. Om du har ET och är vaccinerad, har du samma skydd som alla andra?

Svar: Om du använder Hydrea eller IFN (Interferon), ja. Med IFN är svaret i termer av neutraliserande antikroppar efter vaccination bäst. Vaccinationssvaren hos dem på Ruxolitinib är sämre.

Senast uppdaterad 18 februari 2022