Nyhet - bättre behandling av myelom Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Sex och samlevnad efter cancern Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Lusten Vetenskapsradion På djupet Livskraft – En podd om cancerrehab Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna 2020 Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 GMAN Summit med framtidssamtal om access till nya behandlingar Blodcancerförbundet: Patienter riskerar att dö i väntan på behandling Matilda styr åter både livet och bussen Blodcancerfondens utlysning av forskningsstipendier Förbundsordförande Eriksson nyvald president för MPE Linda om sin PV på MPN Awareness Day 8 september Utlysning: årets forskskningsstipendier från Blodcancerfonden Nu är höstens Haema nr 3 ute med tema KML Eriks avhandling om fatigue och kognitiv dysfunktion prisad Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Temadag om myelom (Göteborg)! Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Anmälan till patientpanelen 2021 Cancervård närmare hemmet Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Mattis dragspelskalender Webinarium om smärta Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! American Society of Hematology (ASH) årliga möte Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22 MPN Spring Symposium 19-20 maj -delta utan kostnad online Blodcancerförening agerar mot stängd hematologavdelning Forskningsnyheter inom hematologi från EHA 2022 Albin kämpade in i det sista ”Vi har inte råd att neka nya innovativa behandlingar” Intressant studie om livskvalitet hos myelompatienter vid CAR-T behandling Bilentusiaster ställde upp för blodcancerforskningen KLL först ut under internationella blodcancermånaden MDS i globalt fokus 5 september - myelodysplastiska syndrom Du som lever nära någon med leukemi kan bidra till livskvalitetstudie Katarina i Lidköping årets hematologsköterska Idag den 11/11 bjuder 40-åriga Blodcancerförbundet på forskningskunskap Delta på Patientriksdagen den 7/12 - digitalt eller på plats Snart kan du bidra till blodcancerforskning via Mattis musikkalender 2022 Här är Lise-lott Erikssons viktigaste budskap efter EHA-konferens -22 Blodcancerförbundet först med riktig patientinvolvering inom forskning Mattis 24 musikdueller utmanar till insamling för blodcancerforskning Donerade 25 000 kronor till benmärgsdonationsregister i Ukraina
Pressmeddelanden Nyhetsarkiv

Idag den 11/11 bjuder 40-åriga Blodcancerförbundet på forskningskunskap

Fredagen den 11 november 2022 uppmärksammar Blodcancerförbundet sina 40-års verksamhet genom en dag med direktsända forskningsföreläsningar via appen Zoom kring olika blodcancersjukdomar. Framgångsrik forskning. Föreläsningarna direktsänds gratis via Zoom och de ska också spelas in för att publiceras på vår hemsidas evenemang-/eventarkiv inom några veckor.

Hjarta Och 40Arsjubileumslogga Hogerstalld

Blodcancerförbundet fyller 40 år 2022! Medaljen skapad av Maria Lönegård Malcolmgrace monterad på fri bild av Lumpi Pixabay

zoom illustration med BLCFlogga

Klicka här eller på zoom-bilden ovan för att ansluta till zoom-sändningen mellan klockan 09.00-16.40 den 11 november

Du kommer troligen att behöva ange den meiladress som du anmälde dig på till jubileet, för att kunna ansluta till sändningen. Och om du behöver använda lösenord/passcode för att komma in i sändningen, ska du ange:

aY4P801v9Z

- Blodcancerförbundet bildades 1982 och vi är väldigt stolta över vår verksamhet, som får allt större betydelse och genomslag. Vi vill sprida kunskap och livskraft om de sjukdomar vi företräder och kring nya behandlingsmöjligheter, säger förbundsordförande Lise-lott Eriksson och fortsätter:

Porträttbild Lise-lott Eriksson Blodcancerförbundet. Foto: Dan Coleman

- Den 11 november 2022 uppmärksammar vi detta med ett jubileum. Det blir en heldag med föreläsningar kring blodcancerforskning och behandlingar.

- Varmt välkommen att delta i vårt 40-årsjubileum, hälsar Lise-lott Eriksson, operativ förbundsordförande Blodcancerförbundet och nu också president/ordförande för Myeloma Patient Europe, MPE

Föreläsningsprogrammet den 11 november

40-årsjubileum BLCF

Här är jubileumsprogrammet med föreläsningarna den 11 november 2022, som du kommer att kunna ta del av hemifrån via Zoom-appen utan kostnad.

08:00 – 10:00 Registrering. Kaffe/te och smörgås serveras i anslutande lokal

09:00 – 09:45 Nya behandlingar inom blodcancerområdet - fokus på CAR-T, Stephan Mielke

09:50 – 10:30 Myeloproliferativa neoplasier (ET, PV, MF), Anna Ravn Landtblom

10:35 – 11:05 Myelodysplastiskt syndrom (MDS), Magnus Tobiasson

11:05 – 11:45 Aggressiva B-cellslymfom, Gunilla Enblad

11:50 – 12:20 Kronisk myeloisk leukemi (KML), Leif Stenke

12:25 – 13:00 Om Blodcancerförbundets arbete med patientinvolvering och tillgång till
                      nya innovativa läkemedel, Lise-lott Eriksson

13:05 – 13:35 Mastocytos, Mattias Mattsson

13:40 – 14:30 Indolenta lymfom (follikulärt lymfom och marginalzonslymfom) inklusive hårcellsleukemi
                     (HCL), Mariana Villegas-Scivetti

14:35 – 15:15 Kronisk lymfatisk leukemi (KLL), Mattias Mattsson

15:20 – 16:30 Myelom och nya behandlingsmöjligheter inom blodcancerområdet - fokus på bispecifika
                      antikroppar, Hareth Nahi

16:30 – 16:40 Avslutning

-------------------

(Med reservation för sena programändringar)

Jubileumsföreläsningsdagen görs med ekonomiskt stöd från:

BeiGene Sweden AB
Pfizer AB
Bristol Myers Squib/Celgene AB
Roche AB
Kyowa Kirin AB
Janssen-Cilag AB
Sanofi AB
AstraZeneca AB
AbbVie AB
Novartis AB

vimplar med BLCFlogga

OBS! Länken till Zoom-sändningen kommer att finnas här på denna webbsida innan programmet börjar: www.blodcancerforbundet.se/evenemang/event/blodcancerforbundet-40-ar/

Här äger jubileumsdagen rum

Den fysiska platsen för jubileumsdagen den 11 november blir på Sheraton Hotell i Stockholm, nära centralstationen. Föreläsningarna startar cirka 09.00 och håller på till cirka 16.40. Klockan 18.00 samlas vi för jubileumsmiddagen. Föreläsningarna är kostnadsfria.

Föreläsningarna sänds via Internet

Vi planerar att direktsända föreläsningarna via Zoom och den länken hittar du då lätt här på vår hemsida www.blodcancerforbundet.se. Vi planerar också att spela in föreläsningarna, för att de ska kunna ses i efterhand via samma hemsida.

Du måste anmäla dig om du vill delta på jubileumsmiddagen och om du vill vara med på plats under föreläsningarna på Sheraton hotell, eftersom platserna är begränsade. Principen ”först till kvarn får först mala” gäller. Föreläsningarna är kostnadsfria för deltagarna men middagen kostar 150 kronor.
(OBS! Du behöver inte anmäla dig om du tar del av föreläsningarna på distans via Zoom.).

För mer information:

VERKSAMHETSASSISTENT