Nyhet - bättre behandling av myelom Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Sex och samlevnad efter cancern Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Lusten Vetenskapsradion På djupet Livskraft – En podd om cancerrehab Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna 2020 Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 GMAN Summit med framtidssamtal om access till nya behandlingar Blodcancerförbundet: Patienter riskerar att dö i väntan på behandling Matilda styr åter både livet och bussen Blodcancerfondens utlysning av forskningsstipendier Förbundsordförande Eriksson nyvald president för MPE Linda om sin PV på MPN Awareness Day 8 september Utlysning: årets forskskningsstipendier från Blodcancerfonden Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Temadag om myelom (Göteborg)! Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Anmälan till patientpanelen 2021 Cancervård närmare hemmet Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Mattis dragspelskalender Webinarium om smärta Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! American Society of Hematology (ASH) årliga möte Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22 MPN Spring Symposium 19-20 maj -delta utan kostnad online Blodcancerförening agerar mot stängd hematologavdelning Forskningsnyheter inom hematologi från EHA 2022 Albin bara ska vinna mot sin ALL ”Vi har inte råd att neka nya innovativa behandlingar” Intressant studie om livskvalitet hos myelompatienter vid CAR-T behandling Bilentusiaster ställde upp för blodcancerforskningen KLL först ut under internationella blodcancermånaden MDS i globalt fokus 5 september - myelodysplastiska syndrom
Pressmeddelanden Nyhetsarkiv

Kliniska studier - våga fråga!

Det är inte alltid som ens läkare berättar om pågående kliniska studier, och just därför är det viktigt att VÅGA FRÅGA om dessa studier givet att man är intresserad av att eventuellt delta i en sådan

Skärmavbild 2019 12 04 Kl. 08.06.52 (1)

VAD ÄR EN KLINISK STUDIE?

Syftet med kliniska studier är att utveckla möjligheten att förebygga, diagnostisera eller  behandla olika cancerdiagnoser. Det vanligast målet med en klinisk studie är att se om patienter som erhåller den nya behandlingen får bättre effekt mot sin sjukdom jämfört med standardbehandlade patienter. Är du intresserad av att delta i en klinisk studie, diskutera gärna detta först med din läkare. Det är dennes ansvar att både informera och rådgöra kring kliniska studier.

ÄR DET SÄKERT ATT DELTA I EN KLINISK STUDIE?

Alla kliniska studier måste godkännas av en svensk etikkommitté innan de startar. Etikkommittén granskar all tillgänglig data om behandlingen noga. Man går också igenom informationen till deltagarna så att den är tydlig samt skärskådar antalet och arten av eventuella extra undersökningar och prover. När det gäller läkemedel eller cellbehandlingsstudier ska även svenska Läkemedelsverket granska och godkänna studien.

Om man däremot upplever obehag eller biverkningar i samband med studien ska man säga detta till sin studieläkare som då kan avbryta behandlingen omedelbart om det skulle behövas. Man kan dessutom själv alltid välja att avbryta en studie, vilket är viktigt att poängtera.

VEM FÅR DELTA I EN KLINISK STUDIE?

Varje klinisk studie har tydliga riktlinjer fastställda gällande vem som får delta i en studie. Detta då syftet med en studie är att få fram vetenskapligt pålitliga resultat. Faktorer som avgör kan vara sådant som diagnos, sjukdomsstadium, organpåverkan och ålder. Alla kriterier för att delta i en studie är bestämda i förväg och är på inget sätt en personlig bedömning, utan finns för att försäkra att en vetenskapligt meningsfull slutsats kan dras av studien.

HUR GÅR DET TILL OM MAN SOM PATIENT VILL DELTA?

Kliniska studier börjar med att man får studien förklarad för sig och sedan ges möjlighet att ställa frågor och fundera innan man går med i studien. Denna del kallas för "informerat samtycke" som efterföljs av "screening" vilket innebär att studieläkaren/studiesköterskan går igenom patientens sjukhistoria. Efter detta sker oftast behandlingsstart. Vissa studier är jämförande och då kan det ske en lottning (randomisering) mellan studiebehandling eller standardbehandling. I en del studier förekommer det dessutom att patienten (och ibland även prövaren) inte vet vilken behandling patienten får. Då kallas studien för "blindad" och man kan erhålla antingen studiebehandling eller placebo.

Mer information om vad kliniska prövningar innebär, vilka de potentiella fördelarna kan vara av att delta i en klinisk studie samt vilka rättigheter man har som patient går att ta del av via denna länk

"CANCERSTUDIER I SVERIGE"

Regionala Cancercentrum i Samverkan (RCC) har tillsammans med universitetssjukhusens prövningsenheter inom onkologi tagit fram Sveriges första databas för pågående kliniska studier i cancervården. I registret återfinns studier med pågående rekrytering av patienter och går att ta del av via den fetmarkerade röda länken nedan.

"CANCERSTUDIER I SVERIGE"

"KLINISKASTUDIER.SE"

En kompletterande webbsida till "Cancerstudier i Sverige" är "www.kliniskastudier.se". Denna sida är tänkt att utvecklas till en samlad informationskälla för kliniska studier i Sverige. Webbplatsen ifråga kommer successivt att byggas ut för att utveckla förutsättningarna för att genomföra kliniska studier av hög kvalitet i Sverige. Än så länge är den dock främst en samlad informationsplats om pågående studier, men inom sinom tid kommer webbsidan att vara en samlad databas över alla kliniska studier i Sverige.

Senast uppdaterad 02 juli 2020