Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Vaccin verkningslöst för vissa blodcancerpatienter Rapport från Patientriksdagen 2020 Sjukvårdspodden Blodcancerförbundet medverkar i Ekot Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020 Skrivelse Folkhälsomyndigheten Covid-vaccination Patientinflytande
Pressmeddelanden 2020

Kontaktsjuksköterskans ansvar

Ny film om kontaktsjuksköterskans ansvar med Anna-Karin Edlund (Sundsvalls Sjukhus), som 2019 mottog utmärkelsen Årets Hematologisjuksköterska av Blodcancerförbundet, i huvudrollen

KONTAKTSJUKSKÖTERSKANS ANSVAR

Kontaktsjuksköterskans främsta uppgift är att vara ett kontinuerligt stöd för Dig som drabbats av blodcancer eller annan allvarlig blodsjukdom. Hen kan svara på frågor, hjälpa till att få kontakt med andra inom vården och är därtill ansvarig för att en skriftlig individuell vårdplan upprättas. Kontaktuppgifter till denne ska tydligt framgå i vårdplanen, men tyvärr fungerar detta med kontaktsjuksköterskor inte på alla platser i landet, ofta på grund av resurser som inte används optimalt inom sjukvården.

Du som patient ska emellertid alltid fråga efter en kontaktsjuksköterska som ska ha ett övergripande ansvar för Dig som patient genom hela vårdkedjan. Hen ska gärna även vara ett stöd för närstående/anhöriga enligt engagerade vårdgivaren Anna-Karin Edlund. Just den sjuksköterska som förra året mottog hedersutmärkelsen Årets Hematologisjuksköterska och som till vardags arbetar på avdelning 2 på hematologen i Sundsvall.

"Om man har möjlighet kan man följa med när ens anhörig eller vän går till en doktor eller en kontaktsjuksköterska. För man kan få mycket information, och då kan det vara lätt att man glömmer eller bara hör vissa saker" berättar Anna-Karin bland annat i en intervju med Netdoktor som publicerades i slutet av förra veckan.

Rent konkret ska kontaktsjuksköterskan enligt SKR (Sveriges Kommuner och Regioner):

• Vara tydligt namngiven för patienten
  • Ha speciell tillgänglighet och kan hänvisa till annan kontakt när hen inte är tillgänglig
  • Informera om kommande steg i behandlingen och vården
  • Ge stöd till patienten och närstående vid normal krisreaktion
  • Göra evidensbaserade bedömningar av patientens behov, antingen själv eller genom att förmedla kontakt med andra yrkesgrupper
  • Säkerställa patientens delaktighet och inflytande i sin vård
  • Aktivt bevaka ledtider i samverkan med SVF-koordinator
  • Ha ett tydligt skriftligt uppdrag
  • Ha kunskaper som regleras av innehåll och avgränsningar i varje patientprocess
  • Delta i multidisciplinära möten

Senast uppdaterad 01 juli 2020