Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Vaccin verkningslöst för vissa blodcancerpatienter Rapport från Patientriksdagen 2020 Sjukvårdspodden Blodcancerförbundet medverkar i Ekot Förbundsstämma 2021 Grant ASH Kan man bemöta cancern (lymfom) med färg och humor? Save the Date - 15 september Utlysning - Myelomforskning Webbinarium - Lymfomdagen MPN awareness day 9/9 - internetionellt webbinarium från MPN Advocates Network En forskargrupp vid Lunds universitet söker deltagare Lymfomdagen 2021 MPE Year of Action Bli medlem! Webbinarium - Sexuell hälsa & cancer Ny video i forskningsbloggen - Kosttillskott och cancer Sex och samlevnad efter cancern Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Lusten Vetenskapsradion På djupet Livskraft – En podd om cancerrehab Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Temadag om myelom (Göteborg)! Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020 Skrivelse Folkhälsomyndigheten Covid-vaccination Patientinflytande Digitala föreläsningar nu på Youtube Anmälan till patientpanelen 2021 Kajsa Smith, Hallands Sjukhus i Halmstad har blivit utsedd till ”Årets Hematologisjuksköterska”. Föräldraskap och cancer projekt Närstående Cancervård närmare hemmet Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Mattis dragspelskalender Webinarium om smärta Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! American Society of Hematology (ASH) årliga möte Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22
Pressmeddelanden Test landningssida1

Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21

Under årets hematologiforskningsmöte ASH i USA, presenterades intressanta forskningsframsteg, bland annat den kliniska studien CARTITUDE-1 med myelompatienter.
Studien visar att en mycket stor andel av patienterna svarar bra på behandlingen med ett nytt CAR-T-läkemedel. "Mycket värdefullt för en patientgrupp med få andra behandlingsalternativ", enligt Blodcancerförbundets ordförande.

Genrebild Forskning Vardpersonal Skoterska Lakare Hematologi Vard Fhsj Gdprok (7) Sv

Klinisk forskningsstudie bland myelompatienter i USA visar på goda resultat med nytt läkemedel. Foto: Håkan Sjunnesson/BLCF

Under årets ASH-möte presenterades många intressanta framsteg inom hematologi, bland annat resultat från den kliniska studien CARTITUDE-1. Denna studie inkluderade myelompatienter som fått återfall och/eller var refraktära och som tidigare genomgått intensiva behandlingar.

Syftet med studien var att undersöka effekten av läkemedlet cilta-cel som är en CAR-T behandling riktad mot molekylen BCMA (B-cellsmognadsantigen), som är en markör som förekommer på ytan av cancerceller vid myelom.

Denna behandling visade effekt tidigt, samtidigt som responsen var stark och mycket långvarig. Efter drygt 12 månader visade det sig att den totala svarsfrekvensen (ORR, Overall Response Rate) var 97 procent, samt att 67 procent uppnådde komplett respons.

Stor andel patienter svarade bra

- Nya behandlingar såsom detta CAR-T läkemedel, är mycket viktig för oss att framföra och belysa, säger Olina Lind, medicinskt sakkunnig i Blodcancerförbundet och fortsätter:

- Studien visar att en mycket stor andel av patienterna svarar bra på behandlingen med detta nya CAR-T-läkemedel. Dessutom är effekten av behandlingen långvarig och det är mycket värdefullt för en patientgrupp med få andra behandlingsalternativ.

Hoppfullt för myelompatienter

Lise-lott Eriksson, förbundsordförande i Blodcancerförbundet har åter följt nyhetsflödet från ASH-kongressen med stort intresse:

- Det sker mycket inom hematologiforskningen nationellt och internationellt varav en av de mest intressanta nyheterna i år är den aktuella CARTITUDE-1-studien. Att så många patienter i studien svarar så bra och så länge. Det är verkligen mycket hoppfullt för myelompatienter, säger Lise-lott Eriksson och fortsätter:

Många vill delta i kliniska studier- Många av våra medlemmar svarade i vår senaste medlemsundersökning att de är mycket intresserade av kliniska studier. Tre av fyra patienter, 73 procent i vår medlemsundersökning ville gärna medverka i en klinisk studie. Men endast en av fem, 21 procent, har deltagit i en klinisk studie. Så diskrepansen däremellan är stor, pekar hon på.

- Kliniska studier är viktiga för morgondagens behandlingar och Blodcancerförbundet arbetar därför aktivt i vårt påverkansarbete för att många fler patienter i Sverige ska kunna få möjligheten att ingå i kliniska studier, säger Lise-lott Eriksson.

Nästan alla vill se nya behandlingarBlodcancerförbundets ordförande pekar också på vikten av att patienter i Sverige ska få tillgång till nya behandlingar, som utvecklas och blir godkända internationellt.

- Det är långt ifrån är självklart idag. Vår senaste medlemsundersökning visade att nästan alla, 96 procent, av våra medlemmar anser att är viktigt med nya behandlingar för blodcancerpatienter, säger Lise-lott Eriksson och fortsätter:

Väldigt trögt svenskt system- Tyvärr är systemet i Sverige väldigt trögt när det gäller godkännande och införande av nya behandlingar. För några år sedan infördes begreppet ”ordnat införande”, som skulle underlätta och förenkla processen med tillgången av nya läkemedel.

- Men vår erfarenhet är att inget har förändrats och att nya behandlingar bromsas och inte blir tillgängliga för patienter i Sverige tillräckligt snabbt. Mycket beklagligt, då det handlar om liv och död för många blodcancerpatienter. De kan inte vänta! hävdar Lise-lott Eriksson, ordförande i Blodcancerförbundet.

Håkan Sjunnesson/BLCF

Bidra gärna till forskningen om blodsjukdomar!Var med och ge ett bidrag till den hematologiska forskningen via Blodcancerfonden genom att klicka på länken nedan:

Fakta och mer om forskning från ASHASH är förkortningen på American Society of Hematology, som denna vecka haft sitt 63:e årliga möte. ASH är ett av de största och mest omfattande evenemangen för den senaste forskningen och framsteg som görs inom området hematologi.

Via länken nedan är det möjligt att läsa abstrakten som presenterades under årets ASH-möte:

Lakemedelsgivning via port genrebild
Många av Blodcancerförbundets medlemmar svarar i undersökning att de vill vara med i kliniska studier. De vill att även patienter i Sverige snabbare ska få del av nya läkemedelsbehandlingar. Foto: Håkan Sjunnesson/BLCF

Senast uppdaterad 21 april 2022