Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Vaccin verkningslöst för vissa blodcancerpatienter Rapport från Patientriksdagen 2020 Sjukvårdspodden Blodcancerförbundet medverkar i Ekot Förbundsstämma 2021 Grant ASH Kan man bemöta cancern (lymfom) med färg och humor? Save the Date - 15 september Utlysning - Myelomforskning Webbinarium - Lymfomdagen MPN awareness day 9/9 - internetionellt webbinarium från MPN Advocates Network En forskargrupp vid Lunds universitet söker deltagare Lymfomdagen 2021 MPE Year of Action Bli medlem! Webbinarium - Sexuell hälsa & cancer Ny video i forskningsbloggen - Kosttillskott och cancer Sex och samlevnad efter cancern Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Lusten Vetenskapsradion På djupet Livskraft – En podd om cancerrehab Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 GMAN Summit med framtidssamtal om access till nya behandlingar Blodcancerförbundet: Patienter riskerar att dö i väntan på behandling Matilda styr åter både livet och bussen Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Temadag om myelom (Göteborg)! Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020 Skrivelse Folkhälsomyndigheten Covid-vaccination Patientinflytande Digitala föreläsningar nu på Youtube Anmälan till patientpanelen 2021 Kajsa Smith, Hallands Sjukhus i Halmstad har blivit utsedd till ”Årets Hematologisjuksköterska”. Föräldraskap och cancer projekt Närstående Cancervård närmare hemmet Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Mattis dragspelskalender Webinarium om smärta Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! American Society of Hematology (ASH) årliga möte Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22 MPN Spring Symposium 19-20 maj -delta utan kostnad online Blodcancerförening agerar mot stängd hematologavdelning Forskningsnyheter inom hematologi från EHA 2022
Pressmeddelanden Test landningssida1

Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens

Lennart Ivarsson, vice ordförande i Blodcancerförbundets styrelse blev den första patientrepresentanten som medverkat, när sydöstra sjukvårdsområdet höll ett konferenswebbinarium om framsteg inom cancervården.

Lennart Ivarsson Montage Med Klinisk Forskning 1 Sv

Blodcancerförbundets vice ordförande Lennart Ivarsson medverkade som första patientrepresentant på Sjukvårdsregion sydosts webbkonferens om forskning och framsteg. Montage: Håkan Sjunnesson /BLCF

Seminariet anordnades av regionerna i Östergötland, Jönköpings län och Kalmar län. Rubriken var Forskning och Framsteg i Sydost och det handlade framför allt om kliniska studier.

Huvudämnet var hur man ska öka antalet kliniska studier i Sverige samt göra dem mer lättillgängliga inom såväl sjukvården som för patienterna. Bland de medverkade fanns personal från hälso- och vården, forskare, regionala politiker samt representanter från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och socialdepartementet, berättar Lennart Ivarsson.

Sökbar databas om pågående studier

Lennart Ivarsson, du fick slutorden som medverkande och fick möjligheten att sammanfatta webbinariet. Vad har du för reflektioner om evenemangets innehåll och resultat och betydelse för Blodcancerförbundets medlemmar?

- Seminariet innehöll många bra och tänkvärda presentationer - alla framåtriktade i syfte att öka antalet kliniska studier i Sverige. Exempelvis berättade Lif, de forskande läkemedelsföretagen, om att de bedriver ett stort projekt där man bland annat ska ta fram en sökbar studiedatabas över pågående studier i Sverige.

- Det kommer underlätta överblicken och förhoppningsvis leda till att fler intresserar sig för frågan. Här hoppas vi kunna vara med och utveckla databasen, sett utifrån patientperspektivet, säger Lennart Ivarsson.

Första gången en patientrepresentant var med

Hur upplever du din/vår medverkan i webbinariet?

- Jag berättade om min egen patientresa och deltagande i en klinisk studie. Det är en personlig berättelse som jag tror kan gälla för många andra patienter, och då inte bara inom blodcancer. Jag har mycket positiva erfarenheter från min behandling, men det finns fortfarande mycket kvar att göra, för att förbättra informationen om kliniska studier samt hur man som patient kan påverka sitt val av behandling hävdar Lennart Ivarsson.

Vad betyder det att Blodcancerförbundet medverkar vid den här typen av event/konferenser?

- Sjukvårdsregionen Sydost har anordnat den här typen av konferenser i flera år, men det här var första gången som en patientrepresentant medverkade. Mycket glädjande och jag är övertygad om att vi som patienter och patientorganisationer kan tillföra mycket för att utveckla svensk sjukvård.

- Och då inte bara på det individuella planet, utan framför allt på systemnivå när övergripande beslut inom sjukvården ska fattas, förklarar Lennart Ivarsson.

Lennart Ivarsson

Enighet om vikten av fler kliniska studier

Lennart Ivarsson, vad tar du med dig från denna konferens om kliniska studier?

- Att det fanns en stor enighet bland alla deltagarna att det är viktigt att vi får fler kliniska studier i Sverige. Att vi halkat efter omvärlden och att det rimmar illa med regeringens life science-strategi, som säger att vi ska vara en ledande nation inom forskning och utveckling. Kliniska studier är grunden för utvecklingen av många nya innovativa läkemedel och behandlingar. Som faktiskt räddar liv, understryker Lennart Ivarsson.

- Fantastiskt bra att frågan om kliniska studier uppmärksammas så här. Det här var dessutom ett mycket bra anordnat seminarium med en bra spridning av medverkande och föredragshållare. Kanske kan det här vara något för andra regioner att ta efter, tipsar Lennart Ivarsson, vice ordförande i Blodcancerförbundet.

Håkan Sjunnesson

Syftet med kliniska studier är att utveckla möjligheten att förebygga, diagnostisera eller behandla olika cancerdiagnoser.

Läs mer om kliniska studier här:
www.blodcancerforbundet.se/livet-som-berord/vid-diagnos/kliniska-studier/

Senast uppdaterad 21 april 2022