Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Vaccin verkningslöst för vissa blodcancerpatienter Rapport från Patientriksdagen 2020 Sjukvårdspodden Blodcancerförbundet medverkar i Ekot Förbundsstämma 2021 Grant ASH Kan man bemöta cancern (lymfom) med färg och humor? Save the Date - 15 september Utlysning - Myelomforskning Webbinarium - Lymfomdagen MPN awareness day 9/9 - internetionellt webbinarium från MPN Advocates Network En forskargrupp vid Lunds universitet söker deltagare Lymfomdagen 2021 MPE Year of Action Bli medlem! Webbinarium - Sexuell hälsa & cancer Ny video i forskningsbloggen - Kosttillskott och cancer Sex och samlevnad efter cancern Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Lusten Vetenskapsradion På djupet Livskraft – En podd om cancerrehab Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Temadag om myelom (Göteborg)! Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020 Skrivelse Folkhälsomyndigheten Covid-vaccination Patientinflytande Digitala föreläsningar nu på Youtube Anmälan till patientpanelen 2021 Kajsa Smith, Hallands Sjukhus i Halmstad har blivit utsedd till ”Årets Hematologisjuksköterska”. Föräldraskap och cancer projekt Närstående Cancervård närmare hemmet Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Mattis dragspelskalender Webinarium om smärta Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! American Society of Hematology (ASH) årliga möte Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22
Pressmeddelanden Test landningssida1

Blodcancerförbundets skrivelse till Folkhälsomyndigheten angående prioritering av COVID-vaccination

Blodcancerförbundet har i dag skickat en skrivelse till Folkhälsomyndigheten angående prioritering av COVID-vaccination. Personer med blodcancer och andra blodsjukdomar tillhör högriskgrupper under rådande pandemi. Dödlighet är mycket hög och Blodcancerförbundet anser att patientgrupper med hematologisk malignitet under 70 år och deras hushållskontakter bör prioriteras redan i fas två.

Paperwork Doing Bills Or Filing Taxes And Writing ULZPCTT

Personer med blodcancer och andra blodsjukdomar tillhör högriskgrupper under rådande pandemi. Dödlighet är mycket hög och vi anser - liksom Svensk Förening för Hematologi tidigare uttalat - att patientgrupper med hematologisk malignitet under 70 år och deras hushållskontakter bör prioriteras i vaccineringens fas två (från nuvarande fas tre respektive fas fyra).

Många patienter har ett kraftigt nedsatt immunförsvar med nedsatt funktion av både B- och T- lymfocyter till följd av sjukdom eller behandling. Till gruppen hör framförallt patienter med lymfatiska maligniteter och de som genomgått stamcellstransplantation. Flera av dessa patienter är under 70 år. Dödligheten hos patienter med hematologisk malignitet som drabbats av konstaterad infektion av COVID-19 ligger på 34 procent, enligt en nyligen publicerad metaanalys2. Den största risken på gruppnivå gäller för patienter med lymfatiska maligniteter, myelom4, akut leukemi samt för de som genomgått en allogen stamcellstransplantation. Här finns europeisk data från över 400 stamcellstransplanterade patienter som visar på att dödligheten är cirka 25 procent3.

En ny studie av professor Tiziano Barbui, vetenskaplig chef vid Clinical Research Foundation (FROM), konstaterar en kraftigt ökad dödlighet och risk för allvarliga trombos komplikationer bland patienter med MPN, Myeloproliferativa Neoplasm, vid infektion av Covid-19. Enligt vår bedömning bör därför även MPN-patienter prioriteras i samband med vaccination mot Covid- 195.

I likhet med andra vaccin kan det antas att patienter med mycket kraftigt nedsatt immunförsvar har försämrad förmåga att svara på vaccin. Vi förordar därför att också samtliga hushållskontakter till dessa patienter erbjuds vaccin i fas två.

Vi förordar inte att intyg från behandlande läkare ska erfordras för prioritering av vaccination för patienter med hematologiska maligniteter till fas 2 då detta endast innebär en onödig administrativ belastning på våra redan hårt arbetsbelastade hematologer. Aktuella patienter finns registrerade i Cancerregistret.

Lise-lott Eriksson, Ordförande Blodcancerförbundet

Lennart Ivarsson, Vice Ordförande Blodcancerförbundet

page1image25270080

Referenser:

1. Factors associated with COVID-19-related death using OpenSAFELY, Elizabeth J. Williamson et al, Nature | Vol 584 | 20 August 2020
  2. Outcomes of patients with hematologic malignancies and COVID-19: a systematic review and meta-analysis of 3377 patients, Abi Vijenthira et al., Blood 2020; 136, 2881-2892.
  3. EBMT-data presenterade av prof Per Ljungman, KI på Annual meeting of the American Society for Hematology dec 2020.
  4. Clinical features associated with COVID-19 in multiple myeloma. First results from the International Myeloma Society data set.Ajai Chari et al., Blood 2020;136:3033
  5. Chronic Myeloproliferative Neoplasms; High mortality rate in COVID-19 patients with myeloproliferative neoplasms after abrupt withdrawal of ruxolitinib; Tiziano Barbui, Alessandro Maria Vannucchi, Alessandro Rambaldi ; Leukemia January, 2021.

Senast uppdaterad 26 januari 2021