Nyheter Pressmeddelanden Nyhetsarkiv
Här kommer mera Nyckelgen i leukemi hittad Förebyggande sjukpeng Åter i Stockholm Hälsningar från Almedalen Vårdens mäktigaste Alltomcancerrehab.se (1) Kampen mot cancer Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Slutrapport VTEDB Rapport om blodtransfusioner Ansökan om ersättning Patientriksdagen 2020 Patientinflytande Skrivelse Folkhälsomyndigheten Covid-vaccination Vaccin verkningslöst för vissa blodcancerpatienter Sjukvårdspodden Blodcancerförbundet medverkar i Ekot Rapport från Patientriksdagen 2020 Digitala föreläsningar nu på Youtube Förbundsstämma 2021 Grant ASH Kan man bemöta cancern (lymfom) med färg och humor? Kajsa Smith, Hallands Sjukhus i Halmstad har blivit utsedd till ”Årets Hematologisjuksköterska”. Save the Date - 15 september Webbinarium - Lymfomdagen Föräldraskap och cancer projekt MPN awareness day 9/9 - internetionellt webbinarium från MPN Advocates Network En forskargrupp vid Lunds universitet söker deltagare Bli medlem! MPE Year of Action Lymfomdagen 2021 Webbinarium - Sexuell hälsa & cancer Ny video i forskningsbloggen - Kosttillskott och cancer Närstående Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening American Society of Hematology (ASH) årliga möte Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! Mattis dragspelskalender Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Webinarium om smärta Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Livskraft – En podd om cancerrehab Vetenskapsradion På djupet Cancervård närmare hemmet Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Blodcancerdagen Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Sex och samlevnad efter cancern Lusten Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Presentationsmaterial Livskraft Workshop om sjukvården Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Att överkomma utmaningar Alltomcancerrehab.se Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Förändring på riktigt! Lansering nästa fredag! Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Min historia... - Autolog SCT utan problem Nyhetsbrev november Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Ny utgåva av medlemstidningen Haema Nyhetsbrev december Kommande temadagar våren 2020 Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! God jul och gott nytt år! Min historia... - Livet efteråt Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Myeloma Toolkit för myelomberörda Temadag om myelom (Göteborg)! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Succé för Alltomcancerrehab.se! Kontaktsjuksköterskans ansvar Replik från Blodcancerförbundet Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Svenska MDS- & AML-Dagen Debatt i P1 Om ledarskap inom vården Webbmöte covid-19 och myelom Diagnosspecifik info (corona) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Återkoppling SFH (covid-19) Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) Följ oss gärna på YouTube Nominera till Patientpris Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Info och läsvärt Kulturarenan Talassemi i fokus Utbildningsdag (Forum för Health Policy) En starkare forskningskapacitet Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Nyhet - bättre behandling av myelom Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid VTEDB Almedalen Inställda aktiviteter (våren 2020)

Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom

Den 16 november planerar Blodcancerförbundet, i samarbete med patientföreningen KBS, att belysa de två ovanliga blodsjukdomarna talassemi och sicklecellanemi med en föreläsningseftermiddag i centrala Stockholm

Skärmavbild 2019 10 28 Kl. 08.22.31

PROGRAM & MÖJLIGHET TILL ANMÄLAN HÄR

Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom är tänkt som en "smygstart" inför det 3-åriga projekt om dessa två diagnoser som Blodcancerförbundet kommer att driva åren 2020-2022. Satsningen ifråga sker med stöd av Allmänna Arvsfonden, som i slutet av förra veckan kom med det glädjande beskedet att den ansökan som Blodcancerförbundet, tillsammans med bland annat patientföreningen KBS, lämnade in strax före sommaren också har bifallits. Oerhört glädjande nyheter för oss på förbundet som nu får möjlighet att fokusera på ett antal blodsjukdomar, utöver de cancerdiagnoser vi i första hand företräder.

Projektet i sig kommer vi självklart att berätta mer om senare under året. Kort sagt rör det sig om en grupp människor som i dagsläget har ett stort ouppfyllt behov av tillgång till vård (överhuvudtaget), kunskap om dessa sjukdomar och som dessutom lever med en psykiskt påfrestande stigmatisering av att vara drabbad av allvarlig blodsjukdom. Med andra ord en förbisedd grupp av samhället som behöver all hjälp och stöd de kan få. Något vi på förbundet ser fram emot att bidra till under åren som komma skall, självklart i nära samarbete med ovan nämnda KBS!

Till sist vill Blodcancerförbundet passa på och även tacka övriga samarbetspartners i ovan nämnda satsning döpt till Du är inte ensam... En stor och hjärtlig kram således till Tobias Registret, Sällsynta Diagnoser, Svensk Förening för Hematologi och Blodcentralen för ert värdefulla stöd i ansökningsprocessen till Allmänna Arvsfonden. Vi är skyldiga Er samtliga en stor tjänst!

Senast uppdaterad 02 juli 2020