Annat material

Varmt välkommen att ladda ned den informativa broschyren Vad gör min benmärg? som tagits fram av Blodcancerförbundet i samarbete med den internationella paraplyorganisationen MDS Foundation. En broschyr som må ha störst värde för dem berörda av myelodysplastiska syndrom (MDS), men som innehåller matnyttig information för alla drabbade av blodcancer eller annan allvarlig blodsjukdom. Gavs ut våren 2019.

Ta gärna del av Blodcancerförbundets lexikon Blodcancer A-Ö om du önskar få klarhet i alla de medicinska termer, begrepp och förklaringar som har att göra med blodcancer. En lika delar uppskattad som heltäckande informationsskrift till för patienter, närstående och vårdpersonal. Uppdaterades senast sensommaren 2019.

Informationsskriften Att vara stödjande är till för Dig som önskar stötta en familjemedlem, vän eller en annan närstående som drabbats av allvarlig sjukdom. Fastän Blodcancerförbundet i första hand tog fram denna skrift för våra medlemmar som är familjemedlemmar eller just stödjande, är den även av värde för den som själv drabbats av sjukdom och eftersöker mer info om till exempel hur man bearbetar en kris. Gavs ut hösten 2019.