Om KOST & MAG- & TARMBESVÄR vid blodcancer

Klicka på bilden nedan och delta!

Delta i föreläsningen från klockan 14.00 den 22 maj via länken här till Blodcancerförbundets Youtubekanal:

temahalvdag kost mag o tarm 22 maj 2024

genrebild frågor svar undervisning kunskap lyssna föreläsning tema - Royaltyfri gratis bild avGerd Altmann Pixabay

Det här blir en temaföreläsningseftermiddag den 22 maj i Göteborg och på distans, om mag- och tarmbesvär vid blodcancerbehandlingar och vad man kan göra för att förebygga detta med kosten.

Det är Blodcancerförbundet och Blodcancerföreningen Västsverige som bjuder in till denna temahalvdag.

Föreläsare:
Malin Olofsson, leg. dietist, kommer och berättar om hur magen kan reagera på cellgifter och hur man med hjälp av maten ibland kan minska besvären. Malin jobbar till vardags som dietist vid sjukhuset i Arvika och är ordförande i Dietisternas Riksförbunds sektion inom gastroenterologi och hepatologi.

OBS! Inga frågor ställs till föreläsare under själva föreläsningen, eftersom inspelning sker! Frågorna ställs efteråt.

Program:
14.00 - 14.50 Hård i magen eller känns det som om maten rinner rakt igenom? Vilka symtom kan man få från mag-/tarmkanalen när man genomgår hematologisk/onkologisk behandling och kan man lindra symtomen med hjälp av maten?
Frågor

14.50 – 15.20 Paus/fika
15.20 -16.10 Frukost, är det verkligen nödvändigt? Vad är bra och hälsosam mat och kan jag äta mig till ett friskare liv? Idag överöses vi av hälsopåståenden, nya dieter och superfrukter men vad är det egentligen som stämmer? En ökad medvetenhet om kostens betydelse har många fördelar både i vardagen och i arbetslivet. Malin berättar hur man ska äta för att må bra och prestera som bäst. Rätt val i livsmedelsbutiken lägger grunden för en bra hälsa.
16.10 -16.40 Frågor och avslutning

Lokal:
Scandic Crown, Polhemsplatsen 3 i centrala Göteborg

Scandic Crown Göteborg karta

Temaföreläsningen sänds också digitalt och länken kommer att finnas på denna sida senast någon timme innan föreläsningarna börjar.
Inspelning kommer att ske för publicering på Blodcancerförbundets hemsida för åtkomst i efterhand.

GDPR-information om videoinspelning

Starttid: onsdag 22 maj 2024, kl 14:00
Sluttid: onsdag 22 maj 2024, kl 16:40
Plats:

Scandic Crown, Polhemsplatsen 3 i centrala Göteborg eller på distans via Internetuppkoppling

Bildtext: Hur magsäcken och tarmpaketet mår har stor betydelse även vid en blodcancerbehandling. Illustration: gratis o royaltyfri OpenClipart-Vectors fr Pixabay

Temahalvdag om mag/tarmbesvär vid cancerbehandling i Göteborg + på distans

Senast uppdaterad 26 april 2024