Vi var starka på plats under Almedalsveckan 2023

Almedalsveckan är ett årligt jättearrangemang i Visby, där Blodcancerförbundet och representanter från Blodcancerföreningen Gotland har varit på plats de senaste åren.

Almedalen BLCF Debatt Fhsj DSC 0062 72Dpi

I Folkhälsodalens Almedalsdebatt (fr.v) Göran Hägglund, Moderator, Lise-lott Eriksson, Lennart Ivarsson patientrepresentant, Päivi Östling senior forskare onkologi Karolinska Institutet och Dan Hovskär riksdagsledamot (KD) i Riksdagens socialutskott. Foto: Håkan Sjunnesson BLCF

Blodcancerförbundets medverkan under några dagar på Almedalsveckan 2023 på Gotland, innebar många samtal och flera debatter för förbundets generalsekreterare Lise-lott Eriksson. Och det är imponerande att se hur välkänt hennes namn är som patientorganisationsföreträdare inom Sjukvårdssverige, när det gäller cancervården.

Almedalssamtal 2023 med Bröstcancerförbundet om hur vården ska bli så bra som möjligt
Vad ska man göra åt ojämlikheten i cancervården i vårt lands olika regioner?! Inte ens nationella vårdprogram följs utan det är ”fritt valt arbete” som fortfarande gäller. Det är inte acceptabelt 2023. Medverkande i debatten fr.v: Nils Wilking docent Karolinska Institutet, Lise-Lott Eriksson generalsekreterare Blodcancerförbundet, Filippa Reinfeldt moderator, Marit Jenset generalsekreterare Bröstcancerförbundet och Elin Fernholm Astra Zeneca. Foto: Håkan Sjunnesson

Läs artikel på Blodcancerförbundets webbplats>

Desiree ordf BLCF Gotland