Sommarresan 2023

Årets sommarresa startade med en busstur till Holmsund där vi besökte Sågverksmuséet på Västerbacken. Här fick vi en guidad visning av muséet som har modeller av hur det såg ut i slutet av 1800-talet när sågverket från Baggböle flyttades hit. I muséet finns även bilder från sågverkstiden samt inredda rum som visar hur det kunde se ut hos en sågverksarbetare. Vi fortsatte sedan till Västerbackens Hotell och konferensanläggning där vi serverades förmiddagsfika.

Nästa stopp blev Ratan där vi besökte Tullhuset som bland annat visar Ratans storhetstid som lots- och lasthamn men även slaget vid Ratan 1809. I Tullhusets matsal serverades vi lunch i form av en välsmakande sommarbuffé. Efter lunchen besökte vi tvålmakeriet hos "Malin i Ratan" där vi fick se men även prova på hur man tillverkar handgjorda tvålar.

Dagens sista besök gick till Bygdeå medeltida kyrka som är en av övre Norrlands äldsta kyrkor. Kyrkoherden Kristoffer Hedman berättade om kyrkan och dess historia.