Projektet Expertföreträdare - för ett ökat patient- och brukarinflytande (avslutat 2020)

Blodcancerförbundet undersöker nu möjligheterna för förnyad finansiering av projektet ”Expertföreträdare - för ett ökat patient- och brukarinflytande”. Projektet syftar till att utveckla en ny modell för ökat patient- och brukarinflytande vid utvärdering och införande av nya läkemedel i Sverige och är i grunden ett Vinnovafinansierat projekt ”Ökat patient-inflytande vid införandet av nya behandlingar och läkemedel i Sverige” som avslutades under hösten 2020. Projektgruppen har breddats till tio projektpartners med patient-och brukarorganisationer, läkemedelsföretag samt en bred och kompetent referensgrupp. Gruppen företräder stora patientgrupper såsom astma-allergi, diabetes, sköldkörtelsjukdomar och ett flertal cancerdiagnoser.

Ökat Patientinflytande

Projektet ”Ökat patient-inflytande vid införandet av nya behandlingar och läkemedel i Sverige genomfördes under 2019/2020 i samarbete med några företrädare för läkemedelsindustrin. Slutsatsen var entydig. Det finns ett stort behov av ett ökat patient- och brukarinflytande på systemnivå. Patient- och brukarorganisationer måste ges möjlighet att medverka i ett tidigt skede av processen. Den medverkan som sker är mer av karaktären information i slutet av processen när det inte längre finns möjlighet att påverka och sker är inte heller strukturerad vilket gör det svårt för organisationerna att planera och utse rätt företrädare.

• En innovation har inget värde som ny behandling eller läkemedel om det inte når patienterna. Processen behöver påskyndas och ett fungerande system för ett ökat patient- och brukarinflytande vid utvärdering av nya läkemedel i Sverige behöver utvecklas, säger Lise-lott Eriksson.

Det finns flera internationella exempel på hur ett utökat patient- och brukarinflytande kan effektivisera, underlätta och förbättra beslutsunderlag för en hållbar introduktion av nya läkemedel och behandlingar. Det råder stor enighet om nyttan av ett ökat patient- och brukarinflytande inom hälso- och sjukvården i Sverige. Men tyvärr finns idag ingen fungerande modell för hur det ska gå till.

Målet är att uppnå en bred samverkan mellan alla intresseaktörer samt ta fram en modell som kan accepteras och användas av regulatoriska myndigheter, beslutsfattare och akademin.

• Vinnova ställer krav att projekten ska skapa en hållbar tillväxt och samhällsnytta genom att bidra till hållbarhetsmålen i Agenda 2030. Vårt projekt har ringat in minst åtta globala mål i Agenda 2030 och bör därför ses som högprioriterat av alla berörda parter, säger Lise-lott Eriksson.

Projekt: ”Expertföreträdare - för ett ökat patient- och brukarinflytande”

Projektpartners är i dagsläget: Blodcancerförbundet, Astma- och Allergiförbundet, Diabetesorganisationen i Sverige, Sköldkörtelföreningen, Nätverket mot Cancer, AbbVie, Bristol-Myers Squibb, Janssen-Cilag, Roche och Takeda Pharma.

Läs mer om Steg 1 i projektet

För frågor om projektet kontakta projektledare Lise-lott Eriksson.

Presskontakt:

Lise-lott Eriksson