Blodcancerförening agerar mot sommarstängd hematologavdelning

Blodcancerföreningen i Värmland agerar nu mot att patienterna/medlemmarna med allvarliga blodsjukdomar i Värmland, drabbas hårt i sommar, på grund av personalbrist och semesterstängd hematologavdelning på länets sjukhus i Karlstad.

Semesterstengd Hematolog Gratis Fri Pixabay Suyizailushang Nurse Gf27f0e807 1280

Christina Wahrolin är ordförande i Blodcancerförbundets nystartade lokalförening i Värmland och hon och styrelsen är mycket bekymrade över läget.
-Inte mindre än 32 läkare här i Värmland larmade om en kommande akut brist av vårdpersonal på vårt sjukhus i Karlstad i sommar. Framför allt är det stor brist på sjuksköterskor. Därför tvingades de att semesterstänga vår hematologavdelning och våra medlemmar blir nu tvungna att åka ända till Örebro eller Uppsala för vård i sommar. Det är inte alls bra och vi behövde agera, säger Christina Wahrolin, ordförande i Blodcancerföreningen Värmland.

Styrelsen författade insändare

Hon och övriga i Blodcancerföreningens styrelse kände att de behövde reagera på något starkt offentligt sätt och började bolla innehållet till en insändartext. Det blev denna insändare, som nyligen skickades ut till de olika nyhetsredaktionerna i Värmland. Hittills är den publicerad i Värmlands Folkblad.

Läs mer: https://blodcancerforbundet.se/aktuellt/nyheter/blodcancerforening-agerar-mot-stangd-hematologavdelning/

Senast uppdaterad 20 juni 2022