Föreläsning: Vad är nytt inom KLL?

Vad har hänt inom cancerforskningen för leukemin KLL? Överläkaren Mattias Mattsson berättar om de senaste kliniska studierna, nya läkemedel och andra nyheter som skett gällande blodcancerdiagnosen.

Starttid: onsdag 20 mar, kl 17:00
Sluttid: onsdag 20 mar, kl 18:15
Plats:

Zoom

Patty Brito Y 3Dt0us7e0 Unsplash

Den 20 mars bjuder Blodcancerföreningen in till en digital föreläsning under temat: ”Vad är nytt inom KLL?”. Där vi får återbesök av överläkaren Mattias Mattson som kommer berätta om det senaste inom forskningen av sjukdomen.

Under föreläsningen kommer du ha möjlighet att ställa frågor direkt till Mattias.

Vad är kronisk lymfatisk leukemi (KLL)?

KLL är den vanligaste leukemin hos personer med europeiskt ursprung. Däremot är den ovanlig hos personer från Asien och Afrika. Ansamlingen av maligna B-lymfocyter kan ske både i blodet och/eller i lymfkörtlar och i benmärgen. Världshälsoorganisationen (WHO) klassificerar KLL som ett lymfom eller lymfkörtelcancer.

Varje år insjuknar runt 550-600 personer i KLL i Sverige. Hälften av dem är över 72 år när de får sin diagnos.

Föredragshållare

Föreläsare är Mattias Mattson som jobbar som dr. överläkare på Akademiska sjukhuset och Uppsala Universitet i Uppsala. Han är också ordförande i Nationell kvalitetsregistergrupp kronisk lymfatisk leukemi (KLL) på RCC. Som en uppskattad föredragshållare besöker han vår förening för en andra gång för att prata om det senaste inom KLL.

Praktisk information

• Datum: 20 mars, 2024
  • Klockan: 17:00-18:15
  • Plats: Zoom
  • Anmälan senast den 18 mars

Anmälan sker via formuläret nedan. Mer information om hur du ansluter dig till den digitala föreläsningen kommer via mejl den 19 mars.

Anmälan är nu stängd.

----

Våra digitala föreläsningar är öppna även för dig som inte är medlem i vår förening och/eller för dig som är medlem i en annan blodcancerförening.

Senast uppdaterad 19 mars 2024

Fler aktiviteter