Föreläsning: Vad är nytt inom Myelom?

Vad har hänt inom cancerforskningen för blodcancern Myelom? Docenten och hematologen Kristina Carlson berättar om de senaste kliniska studierna, nya läkemedel och andra nyheter som skett gällande blodcancerdiagnosen.

Starttid: tisdag 14 maj, kl 17:00
Sluttid: tisdag 14 maj, kl 18:15
Plats:

Zoom

AP109477937 645X645

Den 14 maj bjuder Blodcancerföreningen in till en digital föreläsning under temat: ”Vad är nytt inom Myelom?”. Där vi får besök av docent Kristina Carlson som kommer berätta om det senaste inom forskningen av sjukdomen.

Under föreläsningen kommer du ha möjlighet att ställa frågor direkt till Kristina.

Vad är myelom?

Myelom är en kronisk sjukdom, där förloppet skiljer sig mycket mellan olika personer. Även om sjukdomen inte går att bota blir de flesta bättre och får en god livskvalitet om behandling sätts in.

Myelom utgår från en typ av vita blodkroppar som kallas plasmaceller. Plasmacellerna finns framför allt i benmärgen. Deras normala funktion är att tillverka antikroppar, immunglobuliner, mot bland annat virus och bakterier. Vid myelom omvandlas en plasmacell till en cancercell som sedan förökar sig i benmärgen. Dessa sjuka plasmaceller bildar ett särskilt immunglobulin som kan ses i blodet, en så kallad M-komponent.

Hur vanligt är myelom?

Varje år får 650 personer i Sverige myelom. Diagnosen är vanligare bland män än bland kvinnor. De flesta som insjuknar är över 65 år.

Föredragshållare

Kristina Carlson är en uppskattad föredragshållare inom blodcancersjukdomar. Hon arbetar som docent och hematolog på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Där har hon huvudansvaret för: plasmacellssjukdomar (Bl a myelom), blodstamcellstransplantation (HSCT) och är programansvarig JACIE ackreditering. Hon sitter även som ledamot i Nationell kvalitetsregistergrupp myelom på RCC.

Praktisk information

• Datum: 14 maj, 2024
  • Klockan: 17:00-18:15
  • Plats: Zoom
  • Anmälan senast den 12 maj

Anmälan sker via formuläret nedan. Mer information om hur du ansluter dig till den digitala föreläsningen kommer via mejl den 13 maj.

----

Våra digitala föreläsningar är öppna även för dig som inte är medlem i vår förening och/eller för dig som är medlem i en annan blodcancerförening.

Anmälan är nu stängd.
Har du inte fått zoom-länken av någon anledning? Så mejla hanna@blodcancerforbundet.se.

Senast uppdaterad 13 maj 2024

Fler aktiviteter