Upprätta testamente gratis med BLCF-gåva

I samarbete med den juridiska digitaltjänsten Jurio kan du nu helt kostnadsfritt upprätta ett enklare testamente, om du samtidigt donerar ett valfritt belopp till förmån för Blodcancerförbundets arbete.

Push Jurio Och BLCF Samarbete 2023 Artboard 1 Vers Jan

Alla som ger en donation till Blodcancerförbundet, får ett gratis testamente genom den digitala juridiska tjänsten som Jurio erbjuder.

Genom att testamentera ett bidrag till oss på Blodcancerförbundet kan du göra enorm skillnad i vårt breda påverkansarbete för en framtida bättre vård.

Blodcancerförbundet tecknade i februari 2022 ett samarbetsavtal med den juridiska digitaltjänsten Jurio. Samarbetsavtalet med Jurio innebär att du kan upprätta ett skräddarsytt testamente, helt kostnadsfritt!
Genom att testamentera en valfri summa till förmån för Blodcancerförbundet och vårt ändamål, blir testamentet helt gratis för dig. Samtidigt gör du enorm skillnad i vårt arbete.

Testamentet upprättas digitalt genom att du fyller i ett kort formulär online – antingen själv eller tillsammans med en sambo eller make. Du får löpande rådgivning genom processen och bestämmer själv vilken summa du vill donera till oss. Ett juridiskt giltigt testamente skapas helt kostnadsfritt, baserat på dina svar.

Har du redan ett testamente sedan tidigare? Välj mellan att helt ersätta ditt tidigare testamente, eller bara göra ett tillägg. Det tar inte ens 10 minuter, och självklart kan du återkalla eller göra ändringar i testamentet om du skulle ångra dig.

Kom ihåg: För att ett testamente ska bli giltigt måste det signeras för hand framför två samtidigt närvarande vittnen, som också ska underteckna testamentet. Jurio guidar dig genom hela processen.
Det enda du behöver göra är att fylla i ett kort formulär online – antingen själv eller tillsammans med en sambo eller make. Du bestämmer själv vilken summa du vill donera, och får löpande rådgivning när du gör dina val.  Du ska sedan skriva ut testamentet och signera det. Jurio guidar dig genom hela processen på deras hemsida.

Du kan ändra dig och återkalla

När du är nöjd skapas ett juridiskt giltigt testamente baserat på dina svar – helt automatiskt!
Har du redan ett testamente sedan tidigare? Du kan välja mellan att helt ersätta ditt tidigare testamente, eller bara göra ett tillägg.

Klicka här på länken för att läsa mer på Jurios hemsida och upprätta ett testamente med gåvomöjlighet

skärmdump Hur man skapar testamente via Jurios webbplats

Svar på viktiga följdfrågor till Jurio:

Var och hur förvaras ett testamente upprättat via Jurios webbtjänst?
I Sverige har vi ingen myndighet som förvarar testamenten. Alltså är det upp till testatorn själv att välja hur testamentet i pappersformat ska förvaras. Det finns dock en del saker att ha i åtanke, eftersom testamenten endast är giltiga i originalform.
Om testamentet hamnar i fel händer efter din bortgång finns risken att det förstörs av någon som det missgynnar. Välj därför ett säkert och tydligt förvaringsställe – till exempel ett kassaskåp, vapenskåp eller bankfack.
Testamenten kan även förvaras via olika testamentsförvaringstjänster, bland annat vissa juridiska byråer.
Du kan också förvara ditt testamente på en annan plats du bedömer som säker, som i en låda, pärm eller bok. Risken finns dock att det städas bort eller aldrig hittas.

Vad händer när en testator går bort?
När du går bort ska en bouppteckning upprättas, i vilken det ska framgå att du efterlämnat ett testamente. Bouppteckningen hanteras vanligtvis av anhöriga eller en jurist. Arvet fördelas enligt din vilja, som står angiven i testamentet. Men för att det ska hända måste testamentet åberopas av någon.
Därför är det viktigt att informera personer som med stor sannolikhet kommer hantera ditt dödsbo om att du har skrivit ett testamente. Det är även klokt att informera den eller dem du skrivit in i ditt testamente.

Kortfakta om Jurio

Jurio jobbar med att göra juridiska handlingar mer lättillgängliga genom digitalisering. Jurio anser att juridisk trygghet ska vara till för alla, och att juridisk rådgivning kan göras mer prisvärt, mindre tidskrävande och enklare att förstå.
Därför har vi på Jurio tagit fram en digital tjänst som låter dig upprätta skräddarsydda juridiska dokument helt på egen hand – och på bara några få klick! Genom att svara på frågor i våra smarta formulär skapas personanpassade juridiska dokument på under 10 minuter.
Du får vägledning genom hela processen, från upprättandet av ditt dokument hela vägen fram till signering. Vi vill använda våra kompetenser till att göra skillnad. Därför kan du med hjälp av Jurio testamentera bort ett bidrag till förmån för Blodcancerförbundet – helt kostnadsfritt!

För ytterligare information och vägledning, kontakta:

Mikaela Brodin
mikaela@jurio.com