Blodcancerförbundet i SVT om nödvändig tillgång till CAR-T mot cancer Så blev resultatet av Patientriksdagen 2022 om att dela patientdata Johanna fick CAR-T behandling mot sin ALL - hör poddintervjun Delta på webbinarium på Världscancerdagen lördag 4 februari Nu kan du nominera till årets hematologisjuksköterska 2023 Sök rese- och utbildningsstipendium från Blodcancerfonden! Debatterar betalning för nya läkemedel med socialutskottsordförande i podd Hälften av cancerpatienterna erbjuds inte rehab - "Det här duger inte!" Anmälan till Patientpanelen 2023 Nu kan du söka 2023-års forskningsstipendier Det är ingen läkemedelsinnovation om den inte kommer patienterna till del Delta i undersökning om behandlingsbeslut kring din myelomvård Så påverkade Blodcancerförbundets team debatten på Fokus Patient 2023 Ge en gåva till livsviktig blodcancerforskning Nya läkemedel och kliniska studier fortsatt viktigast för myelompatienter Caroline i Jönköping blev årets hematologisjuksköterska Ett hjärtligt värmande tips på en meningsfull alla hjärtans dag-gåva Därför ingår BLCF i Läkemedelsverkets patientråd Fortsätter insamling till blodcancerforskning med ljudlig adventskalender Mattis 24 musikdueller utmanade till insamling för blodcancerforskning Allvarligt att myelompatienter inte får rekommenderade behandlingar! Se de inspelade föreläsningarna om diagnosforskning från 40-årsjubileet ”Vi välkomnar ny internationell satsning för utveckling av cancerterapier på Karolinska” Hur munhälsan och cancer hänger ihop - Björn Klinge föreläser i Östersund 2 mars Blodcancerförbundets ordförande skarp i Sällsynta podden om patientmedverkan Sammanfattning av webbinarium om KLL och covid-19 Ansökan till Blodcancerförbundets styrelse Utmaning med höga kostnader för nya läkemedel mot sällsynta blodsjukdomar Cancerrehab och lymfom på Hallands välbesökta föreningsårsmöte Blodcancerförbundet påverkar när uppdaterad cancerstrategi skapas Därför måste innovationer inom blodcancerläkemedel användas Hela Sverige Bakar-Sophie räddad från AML tack vare stamcellstransplantation Se tre samtal om sex, lust och njutning via Funktionsrätts Facebooksida Vi vill påverka TLVs beslutsprocess med eget yttrande om nytt läkemedel Blodcancerförbundet rapporterar från stor europeisk kongress om myelom Blodcancerförbundet i Almedalsdebatter om framtidens cancervård Blodcancerförbundet tog effektiv plats i Almedalsdebatten Världsleukemidagen 4 september – lär dig mer om KLL & KML Akademin och sjukvården knöt band när ATMP-forskningscenter invigdes Idag uppmärksammar vi världsdagen för KML - kronisk myeloisk leukemi Se de inspelade forskningsföreläsningarna på internationella lymfomdagen 2023 Forskare söker familjer till forskningsstudie om hur man upplever forskning Hon tilldelas årets hematologiska avhandling om blödarsjukan hemofili B Stort höstengagemang för påverkan i 20 olika blodcancerforum Sjukvårdsministern välsignade EUPATI Sveriges nya patientföreträdarutbildning Sverige sviker åtaganden i FN:s funktionsrättskonvention Haema 4 2023 här med tema infektioner vid blodcancerbehandlingar Dags att nominera årets hematologisjuksköterska 2024 Se webbinarieföreläsningarna från Världscancerdagen 2024 Blodcancerpatienter i Sverige måste få tillgång till nya immunterapier Skottår ger äkta Sällsynta dagen i år den 29 februari Nyskapade "hämmaren" HDAC ger ökat hopp mot T-cellslymfom Bidra till kunskap om cancerrehabilitering som patient & närstående Blodcancerförbundet med i utveckling av Nationella läkemedelslistan NT-rådet godkänner teklistamab mot behandlingsresistent myelom Cancerrehabiliteringen kartläggs & Blodcancerförbundet medverkar Haema nr 1 2024 med tema myelom hos läsarna Bidra till vår kunskap om hur anemi, blodbrist påverkar vardagen Se föreläsningen om ärftlighetsfaktorn kring blodcancer 2024 Möt Sofia Segergren - BLCF:s nya generalsekreterare! Ordförandemöte med hopp för lokala påverkansarbetet Intressanta forskningsrön på myelomkongress Gunilla i BLCFs styrelse i debatt Öka kunskapen om EUs cancerplan Eva-Pia Andersson årets kontaktsjuksköterska i Syd Meta förbjuder gåvoinsamlingar på Facebook Sök forskningsstipendier från Blodcancerfonden Falköpings 60-golfare ger hela 59 000 kr till Blodcancerfonden Cancerrehabiliteringen måste fungera och bli mer jämlik Blodcancerförbundet lanserar sin nya logotyp under Blodcancermånaden 4 september uppmärksammas leukemidiagnoserna globalt Öppet ministerbrev med krav att hjälpa och inte stjälpa cancerdrabbade Spännande forskningsnyheter på KI:s årliga hematologiseminarium Medlemsundersökning om livet med lymfom 2024 - korta versionen Så kan blodcancerrehabiliteringen bli bättre och mer jämlik Så upplever lymfompatienter sin vård och vardag - längre version Medlemsundersökning visar stort behov av anemiforskning Så kommenterar förbundet kritiken mot läkemedlet lenalidomid Tolv organisationers påpekade inför ny nationell cancerstrategi Många givande möten på Halmstadsmässa om hela livet Vill du bli, eller behöver du en stödperson?
Pressmeddelanden Nyhetsarkiv

Meta förbjuder gåvoinsamlingar på Facebook

Efter den 1 juli har Facebooks ägarföretag Meta beslutat att insamlingar och gåvor inte längre är tillåtna inom Sverige. Därför kommer man tyvärr inte längre att kunna göra gåvoinsamlingar via Facebook.

Gåvoinsamlingar Facebook Och Insta Förbjuds Av Meta Montage

Gåvoinsamlingar i samband med till exempel födelsedagar kommer alltså inte längre finnas efter den 1 juli i sommar. Detta är en möjlighet som många har använt de senaste åren och som vi i Blodcancerförbundet tacksamt tagit emot. Det har varit insamlingar till antingen Blodcancerfonden eller till Blodcancerförbundet.

Gåvoinsamlingarna kommer att inaktiveras och försvinna från vår Facebooksida vid månadsskiftet juni-juli. Ni som just nu har gåvoinsamlingar aktiva kan dock vara lugna. De insamlade pengarna kommer inte att försvinna utan betalas ut av Meta/Facebook till Blodcancerförbundet eller Blodcancerfonden, beroende på till vilken mottagare din insamling är ämnad.

Läs mer om Metas negativa beslut för insamlingar på Giva Sveriges webbplats>
www.givasverige.se/nyhet/meta-stanger-insamlingsverktyg-i-sverige/

Skapa i stället en personlig
QR-swishkod för din insamling

Det vi i Blodcancerförbundets team nu funderar över, liksom våra kollegor i alla andra ideella systerföreningar och förbund i Sverige, är hur vi ska kunna ersätta gåvoinsamlingar med nya insamlingsmöjligheter för alla som vill bidra till blodcancerforskningen via vår fond, Blodcancerfonden. Och det finns naturligtvis andra sätt att göra insamlingar på. En fin ganska ny möjlighet är att skapa en personlig QR-kod för swish-gåvoinsamlingar.

denna sida  på vår webbplats kan du själv läsa hur du ganska enkelt skapar en personlig QR-kod för en swishinsamling till Blodcancerfonden, som du kan printa ut eller publicera i dina sociala medier. Sedan kan dina vänner scanna den koden med sin smartphone och skänka en valfri gåvosumma. I Blodcancerfonden kontoutdrag kan vi sedan se hur mycket just din insamling har bidragit till. (www.blodcancerforbundet.se/stod-oss/starta-en-insamling/starta-en-personlig-insamling/)

Swishnumret till Blodcancerfonden är 1239004219

Testa webbredaktörens exempel på sin
personliga insamling till Blodcancerfonden

Som ett exempel på hur du kan göra så har här nedan Blodcancerförbundets webbredaktör Håkan Sjunnesson på 2 minuter skapat en personlig QR-kod. Om du använder den och swish-skänker en valfri gåva, kommer det att framgå i Blodcancerfondens kontoudrag, att det är en gåva som inkommit genom Håkan Sjunnessons insamling till Blodcancerfonden.
OBS! Det går inte att skanna din egen QR-kod med din smartphone.

personlig QR-kod för Håkan Sjunnessons Swishinsamling till Blodcancerfonden

Insamlingar på andra sätt

Det finns också andra sätt att bidra till blodcancerforskningen på via Blodcancerfonden och de hittar du på denna sida på vår webb: www.blodcancerforbundet.se/stod-oss/

Om du vill starta en insamling till blodcancerforskningen genom Blodcancerfonden, så går det bra att berätta för dina vänner att de kan skänka pengar till blodcancerforskningen via Blodcancerfondens Swish-nummer 1239004219 eller Bankgironummer: 900-4219